single-sourced; ads by a news presenter; interviewees w/ no captions

ingres42.jpg

 

Jean-Auguste-Dominique Ingres. The Source. 1856. Oil on canvas. Louvre, Paris, France. Right-clicked from www.abcgallery.com

 Posted by student # 19 j 192 | post #1

               quote “Last Dec.5, 2007, the Philippine Daily Inquirer published the article entitled ‘Mindanao to get 30% of budget’ relating that Mindanao projects will have a bigger portion of the national budget for the next year. Although it featured quotes from House Speaker Jose de Venecia Jr. and comments from Rep. Edcel Lagman of the House Committee on Appropriations, the said article had no author, and looked suspiciously like a press release since it only featured the side of the government, violating the provision in the code of ethics on reporting the other side of the issue. Since an increase in a portion from the  national budget can create a significant impact, the news should have mentioned more details on why, how much was needed, for what projects in Mindanao, etc. ” end of quoteDec 6, 1:39 PMXXXXX      

  Posted by student # 13. first blog entry. December 05, 2007     

          Quote “During the commercial break of tonight’s edition of TV Patrol, an advertorial about the product Lactum was aired with the show’s weatherman – Kim Atienza – appearing in it. Atienza reprised his role as a reporter, interviewing a doctor about the benefits of the said product while other images flashed on the screen, thereby giving a sense of authenticity and making it seem as if the commercial was an actual interview [for the   show]. No sign was posted on the screen indicating it was a commercial.         

broom.jpg

Rembrandt. A Girl with a Broom. 1651. Oil on canvas. The National Gallery of Art, Washington, DC, USA. Right-clicked from www.abcgallery.com

     Quote “Clearly there is conflict of interest, as defined in the Philippine Press Institute expanded code of ethics, given that Atienza took on “outside employment” with a company that could be “the subject of news, past or future;”. Regardless that he is the weatherman, his being part of the show [TV Patrol] could influence the appearance of the advertisements and vice versa. It also violates section 5 KBP code of ethics for television given that it’s format may lead others to think that it is “commercials(sic) in the guise of news”.” Closed-quote.

 XXXXXXXX  

   Posted by Student No. 17 First Post. J192              

       Quote “In last Wednesday’s episode of “Bandila” with a news segment on the talks between the media and the police regarding media arrests in future situations similar to the Manila Pen siege, the people behind the news program failed to provide identification for the people they interviewed to give their comments. Jessica Soho, Maria Ressa, and other personalities were not properly identified because no name captions came out at the bottom of the screen.    

           Quote “It is stated in the Philippine Journalist’s Code of Ethics that sources should be properly identified. Likewise, the KBP Code of Ethics also says that captions showing the name and designation of the people interviewed should be in the news segment. I think this was an improper practice by those in ABSCBN because even if the persons interviewed are already famous or well-known, it is still important that they be given proper identification as part of the standards in news.Dec 7, 12:26 PM” closed-quote. 

   XXXXXXX 

11 thoughts on “single-sourced; ads by a news presenter; interviewees w/ no captions

  1. Good Journalism Practice:

    A three-part-commentary, written by former education secretary Juan Miguel Luz was published by the Philippine Daily Inquirer last Nov. 26 to Nov. 28, 2007. The article, which tackles the dilemmas facing the Philippine educational system, is an example of a good, fair and accurate story.

    Luz, head of the International Institute for Rural Construction, didn’t violate any ethical provisions stated in the Philippine Journalist’s Code of Ethics. Furthermore, he scrupulously reported and interpreted the news by being multi-sourced and by providing in-depth research which gave the readers helpful information about the said topic. The former cabinet member also bared the truth about the current state of Filipino education by giving the proper emphasis and by putting all the essential facts in his article. Lastly, he exerted effort to ensure that his commentary is fair, accurate and balanced

  2. student no. 10 (cool), j192 2nd post

    Henry Omaga Diaz’s report in Bandila (ABS-CBN, December 18, 2007) was a really good one. The report was on the possible congressional inquiry suggested by Rep. Rex Gatchalian that will look on the alleged overcharged membership fees by OWWA. The report was complete and balanced. It was able to present all sides of the story like airing the views of the opposite sides (some OFWs and Migrante Int’l, Rep. Gatchalian, OWWA and even Vice Pres. De Castro who supported the idea of congressional inquiry).
    I liked the report and it surely passed the tenets of balanced reporting.Good job for Bandila!

  3. student 19, j192 2nd post

    Quote “Yesterday, Dec. 19, GMA 7’s 24 Oras aired a nicely shot and edited news feature on how the warden of the Quezon City Women’s Correctional was trying to give the women inmates a good Christmas. The shots taken showed the inmates with their backs to the camera or their feet, shadowed heads and blurred faces during the interviews in order to protect the dignities of persons interviewed as women and prisoners. According to the code of ethics, this is necessary as a sign of respect and to avoid assigning stigma to these people since there is a section there stating that women and children are given more consideration when being featured in news.” End of quote

  4. Media Monitor

    Last Wednesday (Dec. 26), a Philippine star article entitled ‘Poor families to get P800 monthly subsidy’ (written by Helen Flores) only had one source. Throughout the article, only the opinions or views of DSWD Secretary Esperanza Cabral were featured. Only the positive side of the issue was addressed, making it seem to the public that it was all there was to it. Had the writer interviewed economists, they would have likely said that this subsidy would add to government expenditure and would adversely affect the private sector as the loans they could have availed were already given to the government.

    The Journalist’s Code of Ethics says that journalists must not “distort the truth by omission or improper emphasis.” They should also “air the other side.” While the writer did not write an utter falsehood, she failed to get the other side of the story, thereby emphasizing the pros and neglecting the cons.

  5. A single-sourced story was published in the Philippine Daily Inquirer last Jan. 8. The story, written by Beverly T. Natividad, is entitled “Bishop urges priests: No more Panlilios, please.”

    The story is about Bishop Leonardo Medroso, chair of the CBCP Episcopal Commission on Canon Law telling priests not to run for political office because as priests, their primary role is “to take care of the spiritual and moral lives of His flock.” He added that “politics is a separate vocation” and that being a priest already involves much work.

    No one else was interviewed for the story. According to the Code of Professional and Ethical Conduct of the Philippine Press Institute, “single-source stories must be avoided as a rule.” Getting second, third or more sources is a must because we must “ascertain the truth of our sources’ assertions.” Also, we must get the sides of all the parties involved.

    In the PDI story mentioned above, the reporter could have also interviewed Gov. Ed Panlilio for his comment and other bishops who have a different stand on the issue. Having done that could have given the story more depth and balance.

  6. Student #16, Angel Robles J192 First Post

    Philippine Daily Inquirer’s (PDI)front page article (January 7, 2008) about the movie “Banal” pulling a MMFF surprise, more than being single-sourced, was an obvious display of bias. The article, which was clearly entertainment in nature, could have been placed elsewhere except the front page. Other more important issues, like the 18 Pinoy seamen recalling their ordeal in Nigeria, could have occupied its place. The PDI’s often tie-up with media giant GMA-7 may have caused undue bias when the newspaper allotted the front page for a write up about the TV reporter’s win as Best Director.

  7. Student #16, Angel Robles J192 Second Post

    The network war between ABS CBN and GMA is worsening as we speak. GMA, which clearly violates KBP’s rule regarding the number of commercials that should be aired per hour of programming, now even airs testimonials of its talents, namely, Richard Gutierrez and Jessica Sojo. When I listened to Richard’s statement it was very carefully worded – stating it was the station that helped him in his growth as a TV personality. It was subtle in reminding the audience about the shows credibility – never hinting that the reason behind this is the ratings issue they have with ABS CBN.

    I am not saying which station is at fault for the AGB Nielsen issue. What I disapprove of, and what I think breaches ethical standards is the use of these well-recognized personalities as spokespersons for an issue that clearly does not concern them. Moreover, by doing so, GMA promotes a trial-by-media for the issue, as if asking the audience to decide who is telling the truth based on the personalities’ credibility.

  8. Lilita Balane, Student #2 (1st entry)

    On conflict of interest:

    This was to commend the effort of TV Patrol World to be fair and unbiased in their last night’s story on Meralco’s increase charge on electricity. Despite the existing conflict of interest between journalists’ duty to inform the public and their loyalty to the owner of the station, the reporter was able to cover as many sides of the issue.
    We are aware that the Lopezes also own Meralco, aside from ABS-CBN. I observed before that even though there were pressing issues on PPA and high electricity costs, news programs at ABS-CBN fail to cover it, or if not, the reports were just trying to defend the side of Meralco. But last night, TV Patrol covered it fairly. The news showed that though NWSS had cut on their water charge, it was not a relief for common Filipinos since charge on electricity will go up, as well as the price of bread. Moreover, it tried to focus on the view of a ordinary Filipino, whose income is just right to support the needs of his family. Aside from that, the reporter also interviewed people who can explain clearly why there were increases in charge for basic commodity and services. Yet still, the news goes back to the view of the old man who said that it has no difference since bread and electricity charged increased, while only water charge had been lessen.

    PPI expanded Code of Ethics clearly state that individual journalists (publishers, editors, desk persons, reporters, photographers, artists, columnists) must weigh their obligations against the impact of: involvement in particular activities, affiliation with causes or organizations, acceptance of favors or preferential treatment, financial investments, outside employment, and friendships. Here, the reporter tried to overcome the conflict of interest. She tried to get all sides of the story, specially her interview with an ordinary Filipino who is affected by the increase. The report gave the message that ordinary people, who will shoulder that burden, condemn the increases on basic commodity like bread and electricity service charge. Also, the news program ran the story despite possibility that it might have an adverse effect to the owner of the TV station.

  9. This was to commend the effort of TV Patrol World to be fair and unbiased in their last night’s story on Meralco’s increase charge on electricity. Despite the existing conflict of interest between journalists’ duty to inform the public and their loyalty to the owner of the station, the reporter was able to cover as many sides of the issue.
    We are aware that the Lopezes also own Meralco, aside from ABS-CBN. I observed before that even though there were pressing issues on PPA and high electricity costs, news programs at ABS-CBN fail to cover it, or if not, the reports were just trying to defend the side of Meralco. But last night, TV Patrol covered it fairly. The news showed that though NWSS had cut on their water charge, it was not a relief for common Filipinos since charge on electricity will go up, as well as the price of bread. Moreover, it tried to focus on the view of a ordinary Filipino, whose income is just right to support the needs of his family. Aside from that, the reporter also interviewed people who can explain clearly why there were increases in charge for basic commodity and services. Yet still, the news goes back to the view of the old man who said that it has no difference since bread and electricity charged increased, while only water charge had been lessen.

    PPI expanded Code of Ethics clearly state that individual journalists (publishers, editors, desk persons, reporters, photographers, artists, columnists) must weigh their obligations against the impact of: involvement in particular activities, affiliation with causes or organizations, acceptance of favors or preferential treatment, financial investments, outside employment, and friendships. Here, the reporter tried to overcome the conflict of interest. She tried to get all sides of the story, specially her interview with an ordinary Filipino who is affected by the increase. The report gave the message that ordinary people, who will shoulder that burden, condemn the increases on basic commodity like bread and electricity service charge. Also, the news program ran the story despite possibility that it might have an adverse effect to the owner of the TV station.

  10. This was to commend the effort of TV Patrol World to be fair and unbiased in their last night’s story on Meralco’s increase charge on electricity. Despite the existing conflict of interest between journalists’ duty to inform the public and their loyalty to the owner of the station, the reporter was able to cover as many sides of the issue.
    We are aware that the Lopezes also own Meralco, aside from ABS-CBN. I observed before that even though there were pressing issues on PPA and high electricity costs, news programs at ABS-CBN fail to cover it, or if not, the reports were just trying to defend the side of Meralco. But last night, TV Patrol covered it fairly. The news showed that though NWSS had cut on their water charge, it was not a relief for common Filipinos since charge on electricity will go up, as well as the price of bread. Moreover, it tried to focus on the view of a ordinary Filipino, whose income is just right to support the needs of his family. Aside from that, the reporter also interviewed people who can explain clearly why there were increases in charge for basic commodity and services. Yet still, the news goes back to the view of the old man who said that it has no difference since bread and electricity charged increased, while only water charge had been lessen.

    PPI expanded Code of Ethics clearly state that individual journalists (publishers, editors, desk persons, reporters, photographers, artists, columnists) must weigh their obligations against the impact of: involvement in particular activities, affiliation with causes or organizations, acceptance of favors or preferential treatment, financial investments, outside employment, and friendships. Here, the reporter tried to overcome the conflict of interest. She tried to get all sides of the story, specially her interview with an ordinary Filipino who is affected by the increase. The report gave the message that ordinary people, who will shoulder that burden, condemn the increases on basic commodity like bread and electricity service charge. Also, the news program ran the story despite possibility that it might have an adverse effect to the owner of the TV station.

  11. Student # 6
    Fifth and Final blog post
    Reporter: Jeamma E. Sabate of Tempo
    Report: A March 15, 2008 report on “Coast Guard on alert vs. ship overloading”. It was news on preparations of the Philippine Coast Guard for the observance of Lenten Season to ensure that there will be no overloading of ships for the prevention of sea tragedies. The whole article only described a very minimal amount of these preparations. And i quote “patrol vessels, special operations group, paramedics and Sea Marshal tasked to protect ship passengers, sea craft, ports and sea environs.” There was only one interview that is Lieutenant Commander Armand Balilo as the PCG spokesperson.
    Issue: The article is single-sourced. The report would have been better if it gave a little background as to why these preparations are needed. What would these people indicated above do? It looked like it only presented people on what their positions will be but not what they will be doing as for example special operations group, patrol vessels and so on. One thing more, there was only one interview, other concerned officials could’ve been interviewed, people who coordinated with the PCG (the local and national government, NGOs concerned with public safety and the like) for the implementation.

If the comment posted does not appear here, that's because COMMENTS WITH SEVERAL HYPERLINKS ARE DETAINED BY AKISMET AT THE SPAM FOLDER.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.