UPDATED. Media 230 M230 8th Issue (Final Issue) 2nd Project (Final Project)

UPDATED. Media 230 M230

8th and Final Issue 

2nd Final Project Description and Deadline: As stated in class. A discussion should be provided by the class member, explaining the choices he/she made and providing reasons and justification, without which , the score is zero. 

(a class member should separate each of his/her posts with the proper heading/title as described in class,  for ease of checking and recording. Tnx.)

25 comments

  1. For ishall_return, from blog admin: Thank you for your post. This is graduate school: Kindly provide an explanation or discussion otherwise, the score is zero, i.e. explain or discuss explanation why you submitted the following as fake news. Tnx. -marichu
    xxxxxxxxxxxxxxxx
    BONUS (Tweets/posts on false news about 2019 SEA Games):

    Philippine flag used as table cloth (social media post):
    “Look at how Filipinos desecrated the national symbol — our flag. Nobody even bothers to undo this irreverence.
    Something is wrong with the Filipinos.
    Where is the love of country among us?
    We need to fix our attitude as Filipinos.
    Shame on us, Filipinos. Shame on us!”
    Two toilets in one cubicle (social media tweet):
    “LOOK: Newly renovated women’s comfort room at the Rizal Stadium have two toilets in one cubicle”
    Lea Salonga and performing for 2019 SEA Games (social media tweet with linked article):
    “Lea Salonga skips SEA Games opening rites, prefers to perform in ‘Sweeny “

  2. For ishall_return, from blog admin: Thank you for your post. This is graduate school: Kindly provide an explanation or discussion otherwise, the score is zero, i.e. explain or discuss explanation why you submitted the following as fake news. Tnx. -marichu

  3. BONUS: (Tweets/Posts on false news about SEA Games 2019)

    From Philippine Star

    Fake News: Rice, Kikiam and Eggs for Breakfast?

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1551667414986934&id=134752476678442

    Pinili ko po itong fake news na ito para maipakita ang bunga ng isang iresponsableng pagbitaw ng comment ng hindi pa nakakasigurado kung ano ba ang tunay na nangyari o ang kabuuan ng serbisyo na ibinigay sa kanila.

    There was an article from Philippine Star which they have quoted what coach Let Dimzon of Philippines’ Women Football team said about the breakfast they had at the Whitewood hotel. She accused the hotel that they served kikiam for breakfast. The management of Whitewood Hotel denied this allegation and released an official statement about the incident which stated that they served chicken sausage and not kikiam. They said that this incident was a result of miscommunication.

    Source: https://www.google.com/amp/s/amp.rappler.com/sports/specials/sea-games/245879-whitewoods-leisure-and-convention-statement-serving-athletes-kikiam-2019

    From Southchina Morning post

    Fake news: Singapore Muslim Atheletes served pork

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2716847505045841&id=100001618533143

    https://amp.scmp.com/sport/other-sport/article/3039392/sea-games-2019-singapore-muslim-athletes-served-pork-despite?__twitter_impression=true

    I chose this kind of fake news because it some sort of malicious content about the organizers.

    The truth about this is that the Singapore’s Muslim athletes were not served pork which is clearly stated by the Singapore National Council . A spokeperson from Singapore National Olympic Council (SNOC) said thatJuliana Soew, the chef de mission for the Singapore delegation, did not speak with the Philippine media nor were the Muslim athletes served pork. The allegations mention in SCMP article are not true. They have written to SCMP to correct it immediately.

    Source: https://www.channelnewsasia.com/news/singapore/sea-games-2019-singapore-muslim-athletes-not-served-pork-scmp-12127926

    From Manila bulletin sports
    Fake News: LOOK: The football press center at Rizal stadium.

    Pinili ko po ito dahil sa hindi man lang nilinaw sa kanilang mga posts na inilipat ang pagdarausan ng press conference ng football tournament.

    The unfinished press conference room in Rizal stadium was critisized because of its viral photos posted by some media outlets like Manila Bulletin sports. But they not reported that it was changed to another location. Organizers found an alternative working area for the local and foreign media representatives.

    Source: https://www.foxsports.ph/sea-games/1052185/sea-games-2019-organisers-set-up-new-press-centre-in-rizal-memorial-stadium-following-criticism/

  4. Sorry po, I can’t comment po using my account po

    I’ll try to post again po.

    BONUS: (Tweets/Posts on false news about SEA Games 2019)

    From Philippine Star

    Fake News: Rice, Kikiam and Eggs for Breakfast?

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1551667414986934&id=134752476678442

    Pinili ko po itong fake news na ito para maipakita ang bunga ng isang iresponsableng pagbitaw ng comment ng hindi pa nakakasigurado kung ano ba ang tunay na nangyari o ang kabuuan ng serbisyo na ibinigay sa kanila.

    There was an article from Philippine Star which they have quoted what coach Let Dimzon of Philippines’ Women Football team said about the breakfast they had at the Whitewood hotel. She accused the hotel that they served kikiam for breakfast. The management of Whitewood Hotel denied this allegation and released an official statement about the incident which stated that they served chicken sausage and not kikiam. They said that this incident was a result of miscommunication.

    Source: https://www.google.com/amp/s/amp.rappler.com/sports/specials/sea-games/245879-whitewoods-leisure-and-convention-statement-serving-athletes-kikiam-2019

    From Southchina Morning post

    Fake news: Singapore Muslim Atheletes served pork

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2716847505045841&id=100001618533143

    https://amp.scmp.com/sport/other-sport/article/3039392/sea-games-2019-singapore-muslim-athletes-served-pork-despite?__twitter_impression=true

    I chose this kind of fake news because it some sort of malicious content about the organizers.

    The truth about this is that the Singapore’s Muslim athletes were not served pork which is clearly stated by the Singapore National Council . A spokeperson from Singapore National Olympic Council (SNOC) said thatJuliana Soew, the chef de mission for the Singapore delegation, did not speak with the Philippine media nor were the Muslim athletes served pork. The allegations mention in SCMP article are not true. They have written to SCMP to correct it immediately.

    Source: https://www.channelnewsasia.com/news/singapore/sea-games-2019-singapore-muslim-athletes-not-served-pork-scmp-12127926

    From Manila bulletin sports
    Fake News: LOOK: The football press center at Rizal stadium.

    Pinili ko po ito dahil sa hindi man lang nilinaw sa kanilang mga posts na inilipat ang pagdarausan ng press conference ng football tournament.

    The unfinished press conference room in Rizal stadium was critisized because of its viral photos posted by some media outlets like Manila Bulletin sports. But they not reported that it was changed to another location. Organizers found an alternative working area for the local and foreign media representatives.

    Source: https://www.foxsports.ph/sea-games/1052185/sea-games-2019-organisers-set-up-new-press-centre-in-rizal-memorial-stadium-following-criticism/

  5. 8th and Final Issue (Evaluation of News Agencies)

    News Reportage Evaluation from News Articles Submitted for the 7th Issue

    NEWS REPORT ON: Cebu Pacific hires first transwomen flight attendants.

    NEWS AGENCIES Evaluated: Rappler, Inquirer and Manila Bulletin

    Meet the PH’s first trans woman flight attendants (by Rappler)
    Rating: 5 Stars

    Rappler’s reportage on the news story about the first trans woman flight attendants is the most ethical among the reports examined. For one, the news agency used original sources for the story, which is the separate social media posts of both Labares ad Vitug, the two transwomen being featured. Rappler did not add anything to what Vitug and Labares posted but used it to fairly tell their story and the struggles they faced in achieving their dreams. They have also provided links to the original posts which the reader can easily verify. They have also avoided pandering to lurid curiosity as they have only reported what was written in Vitug’s and Labares’ social media post.

    However, what made the Rappler report shine is it provided context to how historic is the achievement of Vitug and Labares being the first transwomen flight attendants. The report recalled the struggles of transwomen and the LGBTQ+ community in the country, giving a clearer representation of the status quo, thus justifying the report’s newsworthiness. It has mentioned factual events like the Jennifer Laude case, the Gretchen Diez discrimination and the SOGIE Bill to provide tangible examples of real cases which readers can easily verify.

    Lastly, Rappler checked every box of the SPJ Code of Ethics as the report seeks truth, minimizes harm on the subject by placing the report in context, by acting independently as a news organization, only mentioning once, the company, Cebu Pacific that hired Vitug and Labares. And finally, they remain accountable and transparent as one can easily share, react and comment on their news article. This signifies Rappler’s openness for criticism and verification of their news stories.

    Meet the country’s first transwoman flight attendant (by Manila Bulletin)
    Rating: 3.5 Stars

    Like Rappler, Manila Bulletin’s reportage in this story is straightforward and uses the social media post of Labares as the source of the article. The news agency did not add anything, words or meaning, to what Labares posted, but rather used it to frame the story to be honest and true.

    However, the story only focused on Labares and somehow eliminated the existence of Vitug, giving bias and importance to Labares’ narrative alone. It does not provide context to the whole LGBTQ+ struggle in the country which makes the newsworthiness of the story less. It has clearly favored Labares as the article ended with “Congratulations, Jess!”, giving the impression that Vitug’s story is not worth telling. For an article that should espouse inclusion, Manila Bulletin excluded Vitug’s triumph making it bias reportage.

    ‘I have arrived’: Transgender women reach new heights as flight attendants in the Philippines (By Inquirer)
    Rating: 1 star

    In the headline alone, one can already sense that Inquirer is going for a sensationalized news reportage. The headline is filled with pun and prejudice, ‘I have arrived’, ‘reach new heights’, to make the article colorful and light. However, as the story progresses, derogatory adjectives were used such as “budget airline” and “low cost airline” which undermines the success that Vitug and Labares achieved. The article also advertises the companies that hired Vitug and Labares, mentioning CEBGo, JG Summit, Cebu Pacific, which gives the impression that the article is paid for by the companies that hire Vitug and Labares which in this case, Inquirer failed to mention.

    Also, the reportage highlighted that Vitug’s application into becoming a flight attendant was a ‘random idea’ which connotes that her success is also random and by chance, not through her own efforts. The article did not explicitly mention the source of the story as well, making it appear that they have interviewed Vitug and Labares face to face.

    Lastly, the article tried to provide context to Vitug and Labares’ struggle before, during and after the training, which is good. However, when they let Vitug mentioned discrimination from her previous work, they have not named the company, giving only opportunity to Vitug to speak up but not her previous employer, making the reportage bias, in favor of Vitug, painting her previous company as discriminatory towards transsexuals.

    References:

    https://lifestyle.mb.com.ph/2019/11/19/meet-the-countrys-first-transgender-woman-flight-attendant/

    https://www.rappler.com/move-ph/245350-transgender-awareness-week-philippines-first-trans-woman-flight-attendants

    https://newsinfo.inquirer.net/1192732/i-have-arrived-transgender-women-reach-new-heights-as-flight-attendants-in-the-philippines

    News Reportage Evaluation of the News Coverage of the SEA Games 2019

    NEWS REPORT ON: PH Dancesport team winning ten gold medals

    NEWS AGENCIES Evaluated: CNN Phil, ABS-CBN, GMA

    PHL dancesport athletes, fans celebrate SEA Games return with 10 gold medals (GMA News)
    Rating: 4 Stars

    GMA’s coverage of this news event is the most thorough among the bunch. Firstly, the report provided context and background of the dancesport event coming back to the SEA Games after being pulled out in 2007, a 12-year hiatus. This amplifies the newsworthiness of this event, especially as it features strong finish for the Philippine team, with 10 gold medals, the highest gold haul so far in the SEA Games. The article also was able to mention that dancesport made its SEA Games debut in 2005 when the Philippines hosted SEA Games that year. This gives the reader a clear idea of the history and importance of the sport to the Filipino people.

    The article as well were able to mention the names of the gold medalists, putting importance to their win. Interviews with some of the winners were highlighted in the article as direct quotes, giving credence to the reportage. A tweet was also linked to the article, showing fans screaming in support for the Philippine team, justifying the choice of headline.

    However, the reportage deliberately omitted two new categories of the dance events that day, Breaking B-Girls and Breaking B-boys, where the Philippines won silver in the Breaking B-girls category. Though the headline only focuses on the dancesport category, it should have mentioned that another event or category happened that day and the contestants actually won silver. It failed to follow the SPJ code of ethics on boldly reporting stories of diversity and magnitude of human experience as it excluded a category that deserves a reportage too.

    SEA Games: PH dominates dancesport with 10 gold medals (by CNN Philippines)
    Ratings: 2 Stars

    CNN Philippine’s report of the 10-gold-medal win by the national dancesport team does not provide context as to how important this medal haul is to the overall medal tally of the country. It belittles the effort and contribution of the dance athletes to the country’s SEA Games ranking. The report is straightforward in its enumeration of the winners and the points they earned, violating SPJ’s code of providing context to the story, making the report oversimplified and summarized to nobody’s benefit and to the prejudice of the athletes.

    The report did not also provide any pictures or videos that the reader can interact with and verify the veracity of the report, making the writer of the story appear as the lone source of information present in the article, diluting its credibility.

    What saved the report from being totally unethical is its effort to mention the two categories outside of the dancesport competition, the B-Girl and the B-Boy contest, which a Filipina won silver. However, the report still did not provide any context to what is the B-Girl and the B-Boy contest is about, making the report incomplete to the nuisance of the reader who craves for the complete information.

    SEA Games: Philippine dance athletes add to Day 1 of gold rush (by ABS-CBN News)
    Rating: 3 Stars

    ABS-CBN News’ reportage is pretty much like the CCN Philippines coverage. It is a straightforward article about the gold medal haul of the country in the dancesport competition. The article provided names of the winners and the corresponding medals they won. What set it apart from the CNN reportage is it humanizes to some extend the contestants by providing direct quotations from them, thereby satisfying SPJ’s rule on giving voice to the subject of the report. However, the report still violates SPJ’s requirement of a reportage that is place in proper context. The report reads over simplistic and summarized, diluting the importance of the story.

    However, the report also provided an organized list of winners per category of the competition. Though summarized, this gives the report much credence as it gives a total picture of the whole games, who won, what medal they got and whose country they represent. It also provided data on the B-girls and B-boys category.

    References:

    https://news.abs-cbn.com/sports/12/01/19/sea-games-philippine-dance-athletes-add-to-day-1-gold-rush

    https://cnnphilippines.com/seagames/2019/12/1/sea-games-2019-dancesport.html

    https://www.gmanetwork.com/news/sports/othersports/717458/phl-dancesport-athletes-fans-celebrate-sea-games-return-with-10-gold-medals/story/

    CONCLUSION:

    These reportage evaluation of various news organizations have yielded three major observations that highlights journalistic mishaps in this country.

    First is the prevalent absence of context in the news coverage. News agencies no longer provide context as to where and how the news came about and what it affects in the present or the future. The news articles favor length than content, sacrificing important details that can shape one’s opinion about a story. This is maybe because of the assumption, that lengthy news report in the age of social media is no longer palatable to the readers since attention spans have shortened tremendously. It could be true and reflects the kind of news reportage consumption we have today. However, according to the SPJ Code of Ethics, journalistic reportage should always seek the truth and report it in its full breadth, providing the proper context and avoiding inaccuracy.

    Second observation would be the sourcing of information. Since social media has become so prolific, news agencies tend to pick up what is trending and use it as a sole source of their story. Gone are days when subjects are interviewed by journalist face to face or over the phone as information become readily available through the various social media platforms. The news agencies picking up stories online do not also explicitly say that they have asked permission to use social media posts as their source of information. This gives us the notion that social media is not covered by ethical practices on privacy as it is assumed that a social media account is of the public domain. This alone represents ethical problems as people can be victims of fraud, misrepresentation and unwanted surveillance as their private accounts become expose to readers and news mongers.

    Lastly, news reportage has become sensationalized through click-bait headlines as news report tend to favor use of words that are catchy and controversial. Added to this, click-bait headlines also contain words that are connected to brand names and company names, giving the news reportage an impression that it was written and paid for by the company mentioned in the article. An example of this the Inquirer article on transwomen flight attendants that shamelessly plugged companies connected to Cebu Pacific.

    In the end, news coverage and reportage in the age of social media has evolved. Though we get the benefit of instantaneous availability of news, we forgo the importance of content and the truth that is in it, which is and still should be the crème de la crème of journalism.

  6. BONUS (FAKE NEWS ABOUT SEA GAMES IN SOCIAL MEDIA)

    Via Twitter:

    “What an Amazing Phils. Very Proud Being a Pinoy”

    Meme redacted:

    Sea Games Performers have more budget Php 73,251,550 than athletes Php 60,000.00 (GAA 2019)

    This is a fake news as Philippine Sports Commission allotted 1.2 billion pesos for the athletes competing for the 2019 SEA Games. In a news published by Inquirer, PSC Chair Butch Ramirez announced on August 15, 2019 that PSC initially allocated 600 million for Filipino athletes but they added 400-600 million more for the foreign exposure or training of the athletes which totals to 1.2 billion pesos.

    Via Twitter:

    “Journalist” Ricky G. Velasco was quick to blame the SEA Games for a random photo circulating online, despite having no context of reason to believe it was associated with the Games. But that’s what prejudice gives you – a colored world view and a…

    An article is linked in this tweet. The headline reads: ABS-CBN Joins Fake News Bandwagon

    ABS-CBN was was labeled as a fake news monger because of Velasco’s social media post. This is fake news as ABS-CBN already released a press statement pointing out that Ricky G. Velasco, a former DZMM reporter has already resigned from the network in 2015.

    Via Twitter:

    “Another fake news! BEWARE! Let’s fight for fake news who just want to bash the Sea Games! Be Wise!”

    A screenshot is posted with this tweet. The screenshot reads:

    This is in Nepal. But look at the hashtag that they used.
    If this is not malicious, manipulative and deceiving then I don’t know what is.
    Sad that it’s crab season here just when we have visitors coming.

    The article that comes with the screenshot reads:
    With just six days remaining for the South Asian Games, some of the sporting venues are still not ready and are unlikely to be completed before opening day. #SeaGames #AsiaNewsNetwork

    This is Fake News. The news organization who posted this article clearly states that this is the South Asian Games in Nepal and not the South East Asian Games. The fake news monger wants to discredit the news agency by confusing the reader.

  7. Final Exercise
    Media Coverage Comparison
    Issue: The Firing of Leni Robredo from ICAD

    The researcher scaled down the parameters in gathering information by these factors:
    News Organizations to be compared
    • ABS CBN News Online
    • GMA News Online
    • CNN PH News Facebook

    News Coverage posted on the internet only
    • Television, radio, print platforms were not considered
    • The news posted online were derived from the television, radio broadcasts
    • News directly uploadad online were considered

    The news information being compared ran in the span of Nov 24 – Dec 1 (one week).

    The default key words used to filter the news were: LENI ROBREDO DRUG CZAR

    GMA Network News: 3 of 5 stars

    A very noticeable lapse from the GMA News team online was that typing the keywords “LENI ROBREDO DRUG CZAR” on the search bar didn’t make their headlines on the top feed. The researcher noticed that their headline was way far behind making the their first headline on the 3rd page of the google search engine. They were behind CNN PH and ABS CBN News with both headlines making it on the first page of google’s search engine.

    GMA News’ headline “Duterte was “insincere” in appointing Robredo as Anti-Drug Czar” was their first entry dated on Nov 25, Monday 2:20 pm. Another noticeable lapse here is that, compared to CNN PH and ABS CBN who would often back up their stories with online news videos, GMA News’ lacked the video on their post to support the written report.

    Please refer to this link:
    https://www.gmanetwork.com/news/news/nation/716665/duterte-was-insincere-in-appointing-robredo-as-anti-drug-czar-hrw-phl/story/

    The story involved Human Rights Watch Philippines defending Leni Robredo that the firing of her position as Drug Czar was premature.

    The provisions stated from the SPJ code of ethics stated that:

    Take responsibility for the accuracy of their wor. Verify information before releasing it. Use original sources whenever possible.

    Though they mentioned the rightful sources in their news, GMA failed to cite other sources that would further shed light to the story. Thus, this could have violated a provision which states:

    Remember that neither speed nor format excuses inaccuracy 
    

    This could have spelled trouble for them since they were not able to get the side of the administration and focused more on the story given by Human Rights Watch Philippines and no other sources were mentioned.

    This could have been an implication that the news was hastily posted to attract traffic on their website. However it proved to be not effective as it fell on the 3rd page of the google search engine.

    Among all the news given by the keywords LENI ROBREDO DRUG CZAR, GMA News had a single entry in a span of one week. The researcher then, added GMA NEWS LENI ROBREDO DRUG CZAR to zero in on the search optimization.

    Surprisingly it only showed two headlines in a span of a week. The first being the news mentioned above and the second, posted on Nov 25 Monday 4:37 pm, headlined “Robredo May Have Discovered Vital Drug Info In Short ICAD Stint – Belmonte”.

    Please refer to this link:
    https://www.gmanetwork.com/news/news/nation/716691/robredo-discovered-vital-drug-info-despite-short-icad-stint-belmonte/story/

    Again it lacked the necessary video support. This time the story involves Quezon City Representative Kit Belmonte backing Leni Robred upon allegedly stumbling across a vital information about the administration’s war on dugs.

    This report quoted administration spokesperson Salvador Panelo. However, the quote lifted from Panelo was taken a day before this report was published. It was stitched to Belmonte’s claim in order to make a cohesive story.

    It was not mentioned as to why Belmonte is dipping his finger in this story and thus it could have tripped on another provision which says:

    Identify sources clearly. The public is ntitled to as much information as possible to judge the reliability and motivations of sources.
    

    Is there a possible connivance between GMA News and Belmonte? Given that these stories showed up only on their website and no Media Organizations had this kind of story?

    In the onset, GMA News seemed to fall behind in their media presence.

    ABS CBN News Online: 4 of 5 star

    ABS CBN New’s online presence is dominant having typed LENI ROBREDO DRUG CZAR key word. It headlined on the fron page of the google search engine with the headline Duterte says Robredo made an a** hole of herself in anti drug stint. Though GMA News clocked in early with their news, ABS CBN posted this story 2 days after.

    The story did not contain their usual video support, however it was backed up by a photo of Robredo and Duterte shaking hands. The headline was also “click bait material” quoting Duterte’s cursing as a hook to those who’d want to know what happened. It could have drawn people to their site and made them on the front page of the google search, but they have also tripped on one of the SPJ’s provision which tells us:

    Avoid pandering to lurid curiosity, even if other do
    

    The report also did not state the location and the context of Duterte airing his sentiments on Robredo and so the readers were probably wondering where and why this happened. This is the opposite of the provision:

    Provide context. Take special care no to misinterpret or oversimplify in promoting, previewing or summarizing a story

    On the other hand ABS CBN News did well in having a disclaimer in the end of the report saying that they opted to have Robredo’s interview but that they were still in the process of doing so.

    Adding ABS CBN LENI ROBREDO DRUG CZAR in the google search brought up many pages of news made by ABS CBN. As compared to GMA News that had two news stories in one week, ABS CBN News had four headlines.

    It contained variations of stories such as editorials, straight news and an in-depth timeline as to how Leni came to be Drug Czar and how she was fired. ABS CBN being known as the Philippines’ top broadcasting network capitalized on their platforms and invited members of the opposition and administration to further expound on what happened to Leni’s firing.

    They aired the press conference of administration spokesperson Salvador Panelo affirming Leni’s termination as Drug Czar on Nov 24 Sunday through the use of live feed streaming on DZMM teleradyo.

    They invited Panelo the next day to further clarify what had happened in Karen Favila’s ANC program headstart. Though it is quite noticeable that the anchor was prying for information which is understandable since Panelo seem to have a hard time giving a straight answer.

    Panelo was again invited on Nov 28, now interviews by a different anchor but the flow of the interview was made the same way and Paneli could be seen as irked by the line of questioning.

    ABS CBN on Nov 26 invited the opposition to air their sides. In this interview it was clear that the anchor seemed to be more calm and satisfied with the information made by Edcel Lagman and PNP Spokesperson Bernard banac.

    ABS CBN News deserves an applause for inviting both sides and shed light on the issue. Making their viewers asses on what really transpired on Leni’s Drug Czar termination issue.

    Lastly a two minuter news report special was made on the timeline of Leni Robredo’s stint as Drug Czar reported by Adrian Ayalin. It contained a backstory, the current situation and opinions from both Robredo supporters such as Ping Lacson and Kiko Pangilinan, and the administration such as Tito Sotto.

    This news gathering was quite impressive since ABS CBN did all this in a span of a week.

    CNN PH Online 5 of 5 stars

    CNN PH landed two stories on the front page of google search in one week. The first headline dated Nov 25, 2:43 pm had a neutral tone which says: Robredo to make public her findings and recommendations from time in Drug Post. It contained a 1:30 minute of video support and the written news was comprehensive as compared to GMA and ABS CBN.

    It was well versed both in tagalog and English translation and narrated Leni’s speech as she was fired from the ICAD. Not only did it had Leni’s blow-by-blow account of her speech, the story included exceprts from Panelo’s reaction to her statements.

    The information in this story had a very professional tone and it wasn’t hastily done which is impressive given that this was posted around the same time GMA and ABS CBN broke the news. The story was crafted seamlessly citing some backgrounders of how it came to be in order to prove a point.

    Please refer here:
    https://cnnphilippines.com/news/2019/11/25/Leni-Robredo-drug-czar-findings.html

    Like ABS CBN News, CNN PH also did their homework and made their own timeline of the Robredo issue. But unlike ABS CBN they posted this in Nov 25 the day after Panelo held his press conference. The story was don in a bullet-form format taking to account each significant progress to Leni’s Drug Czaar stint.

    Please refer here:
    https://cnnphilippines.com/news/2019/11/25/Leni-Robredo-as-anti-drug-czar-ICAD.html?fbclid=IwAR3sXhnv725K2y-RmA3s67vZvB8m31E5CWRMqOuHempnYdzbKlJWSINnDB8

    They also invited members of the administration like Senator Bato Dela Rosa to talk about his comments on the issue. It was commendable for CNN PH to air the whole interview unedited on their Facebook page. It was also aired on The Source a program known as their editorial thus no confusing their audience.

    Label advocacy and commentary
    

    And to take both sides they also invited Edcel Lagman to defend the stand of the opposition regarding Leni’s termination. The interviews made to the opposition and the administration were held fairly and calmly as compared to ABS CBN that was bordering somewhat to emotional.

    But what set CNN PH apart was they were able to get an exclusive interview with President Duterte. The posted the live stream on their Facebook page unedited. However, since the stream was unedited the President went for his tirade and cussed whenever he wanted to. The presidents tactless words may be offensive for many.

    Balance the public’s need for information against potential harm or discomfort. Pusuit og the news is not a license for arrogance or undue intrusiveness.

    Summary
    GMA News lacked the media presence that it needed for this story. They were behind several stories considering they are on the top 3 broadcast networks in the country. The information, though timely was crude and hasty.

    It lacked the necessary information for the public to form their own judgement. Their sources were also questionable. The sources weren’t given the proper context as to why they are involved in the story.

    It made the researcher read something that was rehashed. There were no videos, and no photos to reinforce the story.

    Provide access to source material when it is relevant and appropriate
    

    All in all it seemed that they were uninterested in this story and that they were probably focused on other stories

    ABC CBN News being a powerhouse in the broadcast industry flexed its way to provide the public with the necessary information by utilizing most of their platforms. These included, TV, radio and social media. They got the sides of the opposition and the administration for crafting a fair story.

    In a span of a week they were able to come up with a myriad of stories in different forms, editorials, news reports and live feeds. With all these combined it is indeed an indication as to why ABS CBN is considered as the country’s number one.

    Diligently seek subjects of news coverage to allow them to respond to criticism or allegations of wrongdoing.

    However, their headlines were sounding a bit more of a click bait rather than being objective. Their anchors also lose their cool during interviews just to squeeze in information.

    CNN PH was more on the neutral side. The news was timely and yet it did not sacrificed the comprehensive research needed for the story. Their neutral tone best depicts this provision:

    Avoid conflicts of interests, real or perceived. Disclose unavoidable conflicts. 
    

    Their news felt it was professionally made compared to a much personal approach to ABS CBN. An example of which is Pinky Webb’s interview was made calmly compared to Karen Davila’s prying tone.

  8. For this exercise the researcher chose the media coverage of the sectoral groups petition to realign the 2020 budget after the alleged overpricing of the SEA Games expenses.
    The chosen media organizations are:
    Manila Bulletin
    Sectoral groups push lawmakers to realign 2020 budget to social services

    https://news.mb.com.ph/2019/11/26/sectoral-groups-push-lawmakers-to-realign-2020-budget-to-social-services/

    Bulatlat
    Groups call for the realignment of 2020 budget amid SEA Games controversies

    https://www.bulatlat.com/2019/11/27/various-sectors-call-for-the-realignment-of-2020-budget-amid-sea-games-controversies/

    Rappler
    Multi-billion SEA Games 2019 fund follows Cayetano where he goes

    https://www.rappler.com/newsbreak/in-depth/245866-sea-games-2019-fund-follows-cayetano-where-he-goes

    Summary
    The uproar for the country’s hosting od the 2019 SEA Games prompted sectoral groups to realign the budget allocation for the betterment of the community as a whole.

    Manila Bulletin 4 of 5 stars

    Manila Bulletin did well on simply stating the facts. In accordance to the SPJ provisions which says

    Provide context. Take special care not to misrepresent or oversimplify in promoting, previewing or summarizing a story.

    Mmanila Bulletin did just that. They named the groups involved; what they were after and what do they hope to happen. They did so, that the news meant to be what its suppose to meant to be. It was boring and robotic. It was so bland that it wasn’t good nor bad. It was simply what it is.

    – Identify sources clearly. The public is entitled to as much information as possible to judge the reliability and motivations of sources.

    At the last part of the article they also cited people that were involced and a backstory on what has transpired.

    As expemplified from this line in the article:
    House Speaker Alan Peter Cayetano, who also chaired the Philippine Southeast Asian Games Organizing Committee (PHISGOC), earlier defended the P6-billion budget for the 30th SEA Games which was slammed by Senate Minority Leader Franklin Drilon.

    Bulatlat 5 of 5 stars

    Being a left wing media, Bulatlat had a more emotional tone. They properly quoted people from the conference and got the soundbytes that could make a story even more dramatic.

    Such as this line:
    “To our athletes, we feel you, we share the same feeling of being neglected as this regime continues to fail in fulfilling its pay hike promise to teachers,” Martinez said.

    Like Manila Bulletin, Bulatlat didn’t put efforts to get the other side of the story. And thus this may have violated a provision in the SPJ code of ethics:

    Diligently seek subjects of news coverage to allow them to respond to criticism or allegations of wrongdoing

    What is commendable with the write up is that they provided bullet informations in order to inform its reader on where the massive expenditures went.

    Provide access to source material when it is relevant and appropriate

    IN doing so, informing the readers find it easier to asses for themselves how much is taken from them if proven that these expenditures were plundered.

    Rappler 5 of 5 stars

    Rappler made an in-depth look on how Allan Peter Cayetano used the multi-million fund of the SEA games. Not only did they made a whole new story surrounding the press conference made by the sectoral groups but they even went further as to investigate where the funds went.

    Be vigilant and courageous about holding those with power accountable. Give voice to the voiceless

    It was a bold move for rappler to do so and allegations seem to pile up in their article. Such as:

    To Cayetano’s delight, Duterte agreed to boost the SEA Games budget by P1 billion in May this year. The money was taken from the Office of the President’s contingency fund in the 2019 budget.
    “The President agreed to augment the current budget of the SEA Games because he understood the importance of the SEA games to the Filipino athletes and its long-term benefits to the tourism and economic sectors in the country,” Cayetano said in a statement.
    The article was even bording to an editorial rather than a straight news. It is also questionable where have they come up with these data.

    The article was complete with visual and video support which makes it a nerd’s delight if a reader is really eager to get to the bottom of things.

  9. For Bonus:

    First Fake News (Found on Facebook)

    Sources:

    https://www.nst.com.my/sports/others/2019/11/542344/sleeping-floor-sea-games-horror-show-start-soccer.a.b.c.d.e….

    https://www.thedailysentry.net/2019/11/look-list-of-debunked-fake-news.html?fbclid=IwAR3_5IvW2zfOYZzYHK727FwN0eFkWb75AHJHZqRHxGvN9C-QmdMH8///

    Sleeping on the floor – SEA Games off to horror-show start for soccer players
    By Reuters

    This is the story about Cambodia’s players sleeping on the floor. The fake news state that the organizers failed to provide the players rooms; photos of them resting on the carpet were captured. The facebook posts went viral.
    According to the official statement of Century Park Hotel Manila, the signed agreement with the organizers includes accommodations with standard check-in time of 2:00PM. The hotel was told that the Cambodia team members were coming in early; due to full occupancy they were offered their function rooms as their temporary holding area.

    Second Fake News (Found on Facebook)

    Sources:

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=130428895039782&id=114456489/…..

    https://cnnphilippines.com/news/2019/11/19/Alan-Cayetano-SEA-Games-cauldron//……

    Saan aabutin ang 50M natin?
    By 2019 Xi Games

    The writer of the post states that the total cost of the Cauldron is P55, 920,000. He breaks down the total cost as follows: P4, 400,000 for the design of the cauldron; P13, 440,000 for the price of the site construction of its foundation; P32 million for the physical construction and installation of the cauldron; and P6 million items for wrist tags.

    On an article by CNN Philippines dated Nov 18, 2019, the budget allocation for the cauldron is divided into ₱4.4 million for the design, ₱13.4 million for the foundation, and ₱32 million for the construction. The calculation did not go over P50 million as the fake news stated.

    Third Fake News (Found on Twitter)

    Sources:

    https://mobile.twitter.com/1moreangie/status/1198953351079063552?ref_src=twsrc%5Etfw&fbclid=IwAR0bIsHjE8jMKfgYTWCtW3_BHzUABOrUkTT3QIRqOQe7rutOHjAaLM/123//

    https://www.foxsports.ph/sea-games/1052122/sea-games-2019-volunteer-shares-personal-experience-of-mismanagement-before-quitt./././

    https://www.thedailysentry.net/2019/11/look-list-of-debunked-fake-news.html?fbclid=IwAR3_5IvW2zfOYZzYHK727FwN0eFkWb75AHJHZqRHxGvN9C-QmdMHa///…/

    Personal experience of a volunteer. #SEAGames2019

    With also a reference from an article by Fox Sports, “SEA Games 2019 volunteer shares personal experience of mismanagement before quitting”, a volunteer named Wilson took to Facebook to reveal how poorly managed the event was. He said that no senior officials were present at the venue at the time he was asked to report and it was only after over two hours when he was able to contact his co-ordinator.

    He also emphasized that the volunteers were not provided with IDs themselves and had to work until 4PM without being provided with lunch and drinking water.

    According to the news spy with their online article, “Look: List of debunked fake news surrounding SEA Games 2019”, fellow volunteers refuted claims of lack of food for the staff.

    As a proof that this was a fake news, there were netizens that post their feedback on this volunteer experience. Chona and Karen were very positive that there was an abundance of food and that they were never hungry. Another volunteer named Julie disagreed to Wilson that they both have the same tasks and he was invited for lunch and he declined. They also offered assistance with the task but they were declined. Further, Julie clarified that the food he posted on social media was for snack since lunch was already finished. There were other netizens that contradicted Wilson’s story.

  10. 8th issue (Final Issue)

    NEWS REPORT EVALUATION FROM NEWS ARTICLES SUBMITTED FROM THE 7TH ISSUE

    News Report on DUTERTE CAN’T TRUST ROBREDO

    News Agencies: Rappler, Philstar, Manila Times

    NEWS AGENCY: Rappler
    RATING: 5

    Duterte: No Cabinet post for Robredo because ‘I don’t trust her’

    Rappler is the most reliable and most ethical in news among news agencies which I have analyzed, concerning the report about the President Duterte’s statement pertaining to Robredo for not appointing her in the Cabinet. First, the news is up-to-date and it was updated on the same date. In the headline, they quoted President Duterte about how he feels towards Robredo which is very catchy to the reader’s eyes. They don’t use offensive words in the headline but still it delivers negative opinion to the other party (Robredo). For me, as a reader, it is very straightforward and it creates curiosity why the President said those words about his Vice President which made me read the whole article. Rappler also used more statement from the President as sub-headline to create more tension about the issue.

    The basic information about the issue was presented on the second paragraph of the news which answers the WH questions. It followed the inverted pyramid when it comes to the structure of presenting the information. Most part of the news used quotation marks to show that it came from the President’s statement. They also include videos in the article which can be an alternative way of giving the information. These videos are from the actual footage of the press conference with the President. Also, the photo used in the article is accurate in illustrating the story. They translate Tagalog statements to English language so that the international audience may understand the issue presented in the article. They presented the side of President Duterte but at the same time, they also included some information in the side of Robredo about what she will do to reform the drug war, which is linked to another article about her.

    Some key information in the article include hyperlink which will lead to another article that can add more information to the issue. As a reader, it is easy to understand because they don’t used highfalutin words in describing the issue posted in the article. Rappler also include some past information about the anti-drug operation which help the audience in understanding the issue.

    NEWS AGENCY: The Philippine Star
    RATING: 3

    Duterte: I cannot trust Vice President but I’m not firing her with classified info’

    I rated this article from Philstar with three stars because I find it an average source of information. The headline is direct to the point and has two meanings in it. One is about President Duterte’s distrust on Robredo and the other is not firing her. These two main stories in the headline were explained in the information presented in the article.

    From the first two paragraphs of the article, it stated how the President feels about his Vice President. They quoted two offensive words from the President describing Robredo. They also quoted Tagalog foul words from the President addressing to Robredo which is very transparent but at the same time, it may be offensive to the readers.

    Philstar also includes short description about some terminologies used by the President in his statement which is an additional information for the readers. The use of photo from the press conference also address that the whole article is about President Duterte’s side in describing his Vice President.

    NEWS AGENCY: Manila Times
    RATING: 3

    Duterte Can’t Trust ‘Scatterbrain’ Robredo with Govt. Information

    The headline from the Manila times is a bit offensive if you are a Rebredo’s follower but it is just quoted from the President’s statement about his Vice President. It has no videos or photos that can give additional information. But the basic information needed was presented in the first two articles. Most part of the news used quotes from the statement of the President. They also translate Tagalog statements to English language so that it may be understood by the international audience.

    The order of the information has meaning for the reader. The first paragraph of the news stated negative words of the President addressing Robredo. President called her a ‘scatterbrain’ with ‘kneejerk’ which is quite offensive to Robredo’s side. But these statement prove that the President doesn’t trust his Vice President and at the same time, it may give an impression to the readers that he also dislikes her. Most of the information presented in the article are basically the negative feedback of the President about his Vice President.

    CONCLUSION
    News reporting of these three news agencies are accurate but the way they deliver the message impacts readers in different ways. One may conclude that the information presented is offensive to the other side but beneficial to others. There are different agendas presenting the details. But overall, the three news articles have the same basic information and background about the issue.

    SOURCES:
    https://www.rappler.com/nation/245348-duterte-does-not-trust-robredo-no-cabinet-post

    http://www.philstar.com/headlines/2019/11/20/1970313/duterte-i-cannot-trust-vice-president-im-not-firing-her-classified-info/amp

    https://www.manilatimes.net/2019/11/20/second-headline/duterte-cant-trust-scatterbrain-robredo-with-govt-information/657363/

  11. Repost po

    8th issue (Final Issue)

    NEWS REPORT EVALUATION FROM NEWS ARTICLES SUBMITTED FROM THE 7TH ISSUE

    News Report on DUTERTE CAN’T TRUST ROBREDO

    News Agencies: Rappler, Philstar, Manila Times

    NEWS AGENCY: Rappler
    RATING: 5

    Duterte: No Cabinet post for Robredo because ‘I don’t trust her’

    Rappler is the most reliable and most ethical in news among news agencies which I have analyzed, concerning the report about the President Duterte’s statement pertaining to Robredo for not appointing her in the Cabinet. First, the news is up-to-date and it was updated on the same date. In the headline, they quoted President Duterte about how he feels towards Robredo which is very catchy to the reader’s eyes. They don’t use offensive words in the headline but still it delivers negative opinion to the other party (Robredo). For me, as a reader, it is very straightforward and it creates curiosity why the President said those words about his Vice President which made me read the whole article. Rappler also used more statement from the President as sub-headline to create more tension about the issue.

    The basic information about the issue was presented on the second paragraph of the news which answers the WH questions. It followed the inverted pyramid when it comes to the structure of presenting the information. Most part of the news used quotation marks to show that it came from the President’s statement. They also include videos in the article which can be an alternative way of giving the information. These videos are from the actual footage of the press conference with the President. Also, the photo used in the article is accurate in illustrating the story. They translate Tagalog statements to English language so that the international audience may understand the issue presented in the article. They presented the side of President Duterte but at the same time, they also included some information in the side of Robredo about what she will do to reform the drug war, which is linked to another article about her.

    Some key information in the article include hyperlink which will lead to another article that can add more information to the issue. As a reader, it is easy to understand because they don’t used highfalutin words in describing the issue posted in the article. Rappler also include some past information about the anti-drug operation which help the audience in understanding the issue.

    NEWS AGENCY: The Philippine Star
    RATING: 3

    Duterte: I cannot trust Vice President but I’m not firing her with classified info’

    I rated this article from Philstar with three stars because I find it an average source of information. The headline is direct to the point and has two meanings in it. One is about President Duterte’s distrust on Robredo and the other is not firing her. These two main stories in the headline were explained in the information presented in the article.

    From the first two paragraphs of the article, it stated how the President feels about his Vice President. They quoted two offensive words from the President describing Robredo. They also quoted Tagalog foul words from the President addressing to Robredo which is very transparent but at the same time, it may be offensive to the readers.

    Philstar also includes short description about some terminologies used by the President in his statement which is an additional information for the readers. The use of photo from the press conference also address that the whole article is about President Duterte’s side in describing his Vice President.

    NEWS AGENCY: Manila Times
    RATING: 3

    Duterte Can’t Trust ‘Scatterbrain’ Robredo with Govt. Information

    The headline from the Manila times is a bit offensive if you are a Rebredo’s follower but it is just quoted from the President’s statement about his Vice President. It has no videos or photos that can give additional information. But the basic information needed was presented in the first two articles. Most part of the news used quotes from the statement of the President. They also translate Tagalog statements to English language so that it may be understood by the international audience.

    The order of the information has meaning for the reader. The first paragraph of the news stated negative words of the President addressing Robredo. President called her a ‘scatterbrain’ with ‘kneejerk’ which is quite offensive to Robredo’s side. But these statement prove that the President doesn’t trust his Vice President and at the same time, it may give an impression to the readers that he also dislikes her. Most of the information presented in the article are basically the negative feedback of the President about his Vice President.

    CONCLUSION
    News reporting of these three news agencies are accurate but the way they deliver the message impacts readers in different ways. One may conclude that the information presented is offensive to the other side but beneficial to others. There are different agendas presenting the details. But overall, the three news articles have the same basic information and background about the issue.

    SOURCES:
    https://www.rappler.com/nation/245348-duterte-does-not-trust-robredo-no-cabinet-post

    http://www.philstar.com/headlines/2019/11/20/1970313/duterte-i-cannot-trust-vice-president-im-not-firing-her-classified-info/amp

    https://www.manilatimes.net/2019/11/20/second-headline/duterte-cant-trust-scatterbrain-robredo-with-govt-information/657363/

  12. Media 230: 8th Issue

    Topic #1: Philippine Vaping Illness

    News Agencies Covered: GMA, Rappler, ABS-CBN

    1.) ABS-CBN: Findings On PH’s First Vaping-Related Injury ‘Not Conclusive’, DOH Duque Says
    Star Rate: 4 out of 5

    Summary:
    ABS-CBN’s article is an updated article regarding the possible vape related case. The day before, ABS-CBN had published an article stating that the DOH said that the 16 year old girl who was hospitilized due to sudden shortness of breath was the first case of Vaping-related illness; especially when they found out that she was dual smoker (smoking regular cigarettes as well as e-cigarettes).
    But this article was published as an updated and was very thorough in regards to why DOH Sec Duque said that the findings are not yet conclusive. They also detail in the report how the girl only compiled with 3 out of 4 parameters prescribed by the U.S CDC (Center for Disease Control and Prevention). They go on to list what are the particular parameters prescribed. They also state that the medical team needs to rule out pre-existing heart disease or conditions.

    Explanation:
    I gave this article 4 out 5 because I believe it was the most contexulaized article among the others. In one article they were able to re-iterate the story of what happened to 16 year old girl, update it according the SPJ rule of “updating and correcting information”, and they’re also able to add new information by citing what Duque said regarding the parameters of the U.S. CDC when it comes to Vape-related illness. The readability of the article was also very cohesive and understandable.

    Resource: https://news.abs-cbn.com/news/11/16/19/findings-on-phs-first-vaping-related-injury-not-conclusive-doh-chief-duque-says

    2.) GMA: DOH Clarifies First Vaping- Related Illness in PHL Still Only a Probable Case
    Star Rate: 3.5 out of 5

    Summary:
    GMA’s article is an updated article showing the “pending results” of the case. The article points out that DOH clarified that Vaping-related illness is still just a probable case. They interviewed Health Secretary Francisco Duque III, and he said that the vaping-related illness could only be confirmed once the examination shows that viral or bacterial infection didn’t cause the lung-injury. (This is an updated report based on their report the day before, stating that DOH already confirmed that vaping-related illness).
    Duque emphasised that until they get all the required specimen from the 16 year old girl, they cannot yet give an absolute answer. However, GMA reports that Duque advises that since there are confirmed vaping-related illnesses in the U.S, he advises users to refrain from using E-Cigarettes since the knowledge related to it is still limited. Duque also requested RTC courts of Pasig and Manila to allow DOH and FDA to regulate the use of E- cigarettes.

    Explanation:
    I gave this article 3.5 out of 5 because it gave another follow up or updated article regarding this Vape-related illness. According to SPJ it is important for news agencies to gather, update, and correct information throughout the life of the news story. It however, didn’t provide as much context as the article written by ABS-CBN; but they did use the article more as a statement as to what Health Secretary Duque said and stated the “call of action” that the DOH advised and was planning to take.

    Resource: https://www.gmanetwork.com/news/news/nation/715653/doh-clarifies-first-vaping-related-illness-in-phl-still-only-probable-case/story/

    3.) RAPPLER: DOH Confirms First Vaping-Related Illness in PH
    Star Rate: 2.5 out 5

    Summary:
    Rappler’s article basically states how DOH confirmed the vaping-related illness (Evali) in the PH after a 16 year old girl from the Visayas was immediately rushed to the hospital due to sudden shortness of breath. There they also discovered that she had been a dual smoker. She smoked regular cigarettes and at the same time for the last 6 months had also been using e-cigarettes. The article then talks of her being discharged after treatment. It then goes and talks about the vaping-illness epidemic among young users in the United States. They quote Health Usec. Domingo in a statement about warning people regarding the use of e-cigarettes and how it should not even be made available to the young adolescents. The article then ends with how the DOH is facing a temporary setback in it’s implementation of an A.O that regulates e-cigarettes following an issuance of Court Injunctions against DOH A.O 2019-0007.

    Explanation:
    I gave Rappler’s article a 2.5 out of 5. It was a good and contextualized report in it it’s own way. It was similar to the first articles of ABS-CBN and GMA; however unlike the other two agencies, it didn’t give a follow up or updated statement that was made by the DOH regarding how the vape-related illness was not conclusive. Rappler’s follow up reports were towards the banning of the e-cigarettes and the effects of vaping in the U.S. If I were to just relate this according to the PH’s FIRST vape-related illness, then it didn’t give an article as contextualized or thorough as the others.

    Resource: https://www.rappler.com/nation/245028-doh-confirms-first-case-vaping-related-illness-philippines

  13. Media 230: 8th Issue

    Topic # 2: SEA GAMES OPENING CEREMONY

    New Agencies Covered: Rappler, GMA, Inquirer

    1.) Rappler: After Mishaps, SEA Games Redemption Comes in Grand Opening Ceremonies
    Star Rate: 4 out of 5

    Summary:
    Rappler’s article for the SEA Games opening ceremony touched on all the major basic highlights of what took place. It started with how opening ceremony helped
    people somehow “forget” the logistical mishaps and complaints prior to the official opening of the ceremony. They they went into how the “luxurious spectacle” wowed the crowds and featured the Philippine culture through the textile backdrop and costumes. It continued with praising the performances by the local artists and the “We Win As One” theme song as well as the amazement of seeing the 8 sporting icon legends grace the stage carrying the SEA Games flag.
    Rappler mentioned that the highlight was the marching of the athletes from the 11 nations and of course culminating with the Philippines grand march. They also talked on Philippine unity and how Philippines was seeking its overall title since it last hosted 14 years prior. The article also talked on the “Manila” song where President Duterte clapped along with while standing next to the Sultan of Burnei; and how the night was capped by the lighting of the “controversial” cauldron by boxing champions Manny Pacquiao and Nesthy Peticio. Rappler did mention how the lighting of the cauldron was pre-tapped. It ended with how netizen’s praised the opening ceremony in spite of how days prior the Philippine’s hosting was plagued with issues on food, transportation, accommodation, and unfinished venues.

    Explanation:
    I rated this 4 out of 5 stars because I felt that Rappler did a decent job in the way article was written. The article flowed well and was easy to understand and read. It also stuck with important facts of the event as well as provided context as to why the opening ceremony was also redeeming. According to SPJ it is important for ethical journalism to be accurate and seek truth and part of doing so is to provide context. Rappler also didn’t go overboard and or stress out other facts that were not necessary but gave the basic account and response of the people who attended or watched the Grand Opening Ceremony.

    Resource: https://www.rappler.com/sports/specials/sea-games/246125-redemption-comes-grand-opening-ceremonies-2019

    2.) INQUIRER: Filipino Culture Takes Spotlight as 2019 SEA Games Officially Open
    Star Rate: 3 out of 5

    Summary:
    Inquirer’s article was the shortest but stuck to the main point of the headline. They touched on the grandiose opening ceremony and how the spectators were not left disappointed. Unlike the other 2 articles they also mentioned about where the cultural dance performances came from. Namely, Ramon Obusan Folkloric Group and a variety of students from different PH colleges and universities. It also covered President Dutere’s role and the parading of the athletes from participating nations. It also covered the 11 beauty queens who led the way for the different delegations; and particularly mentions Miss Universe 2015 Pia Wurtzbach as the one to lead the Philippine delegation. The article mentions the “Manila” song and the Filipino people’s response, the lighting of the cauldron (which they also mention was pre-recorded but yet still cheered by the onlookers) and it ended with naming several Filipino artists who performed.

    Explanation:
    I gave Inquirer 3 out of 5 because although it didn’t have all the other context provided about issues surrounding SEA games, it covered and was direct about it’s main purpose which was to provide information of what took place in the opening ceremony itself and highlighted more of the Filipino culture and performances. It also gave proper credit to other performances in which the other news agencies didn’t tackle on.

    Resource: https://sports.inquirer.net/375464/filipino-culture-takes-spotlight-as-2019-sea-games-officially-opens

    3.) GMA: SEA Games Officially Open With Grand Displays of PHL Culture, Arts
    Star Rate: 2.5 out of 5

    Summary:
    GMA’s article was also thorough when it came to writing about the SEA Games opening ceremony. It began with describing the Philippine’s native culture through the dances from the different regions performed. They covered the national anthem that was sung and how the athletes were welcomed and ushered in. They also covered the local performer’s name and the song title of “We Win As One”. GMA mentioned how President Duterte who was seated with the Sultan of Burnei declared the formal opening of the SEA games. The article also wrote on Peter Cayetano giving a speech.
    The article then goes into how the organizers of the SEA games were mocked by complaints and issues and how the looming of Typhoon Tisoy was something that many were concerned about. The article covered how President Duterte spoke on probing into the complaints and issues prior to the opening and how he instructed to give free tickets for the 56 sports games to locals. The article then goes to talk about when to expect the typhoon.
    Towards the end of the article it offered the explanation behind why the opening ceremony show was purposefully made as a spectacle in order to give a deep meaning to everyone. It finally ended with where the games would be held and till what date and how it can prove to be a challenge because of location and traffic.

    Explanation:
    I gave GMA’s article 2 out of 5 because although it was comprehensive in it’s own sense, I felt that the title and then majority of the content didn’t coincide. The title only talked about the opening ceremony, but then article pushes almost half of the article about the typhoon, its forecast and the complaints. Although this does give extra context for the SEA games in general, it would have been better had the title and its content actually matched cause or else it could have been misleading. The flow of how it was written also seemed to jump to different places which made readability a little more challenging.

    Resource: https://www.gmanetwork.com/news/sports/content/717367/sea-games-opening-kicks-off-with-grand-display-of-phl-culture-arts/story/

  14. Media 230: 8th Issue

    BONUS: Fake News Spread on SEA Games

    WELCOME BANNER AT AIRPORT

    https://web.facebook.com/PinoySwimmingOfficial/photos/p.681773595652540/681773595652540/?_rdc=1&_rdr

    This was fake news because in reality there are murals and paintings showcasing the the cultural beauty of the Philippines. This is unethical for many of the nitetenz to react or even retweet when they have not seen the actual thing.

    2.) SEPAK TAKRAW TEAM ON NOT HAVING COMFORTABLE HOTEL

    A post from a “Subic Bay- Olongapo’s Resident Page” wrongfully claimed that the the team were not given proper hotel accommodations but were hosted in an elementary school as if refugees. This was then refuted PASTA President who stated that they were comfortably in a hotel from the very start. Readers need to think or ask themselves, “Why would the organizers put our athletes in an elementary school and treat them as refugees?”

    https://web.facebook.com/photo.php?fbid=10157865022097700&_rdc=1&_rdr

    3.) ASICS Sports Kit worth 6k

    Bantay Nakaw Coalition page had spread fake news that PH athletes were only being provided a simple Dri-fit Asics shirt which they showed to be worth P6,000. However the fencing coach of the Amatov Tuyay Canlas posted what the real kit really included – which also included a Barong Tagalog designed by Francis Libiran. The fact that a dri-fit tshirt would be worth P6,000 should already be a warning signal to show something may be wrong with information.

    https://web.facebook.com/nina.canlas.77/posts/440376606660368?_rdc=1&_rdr

    Explanation:
    I chose these as fake news because it can really prove how social media and lack of accuracy has an effect on public knowledge and thoughts; not only amongst the Filipinos but even in other nations. The spread of fake news is usually not verified by those who immediately believe it. The news is immediately spread without first verifying facts. It also shows that these tweets or fake news had a sole purpose of continually bringing negativity to what may have been some real “challenges” in the preparation for the SEA games. Those who posted it didn’t show the ethical nature of true journalism, not only because of inaccuracy but because no context was provided as well as there was no clear identified source, as to where it even came from.
    The malicious spread of fake news all the more should cause readers to be aware of the Code of Ethics for journalism. Not everyone may be the writer or source of fake news, but we all should be educated and aware of identifying what is real or not real before even spreading it more in social media.

  15. Evaluation of the News Coverage about SEA Games 2019

    News Organizations to be compared:
    -Rappler (online)
    -ABS-CBN NEWS (online)
    -Inquirer.net (online)

    Hidilyn Diaz clinches her 1st SEA Games weightlifting gold

    News report from INQUIRER.NET
    Rating: 5

    A very professional tone from the headline is what I’ve noticed on the article of the inquirer.net about the success story of Hidilyn Diaz in winning the SEA Games gold medal in weightlifting. The headline itself provides information that Hidilyn bags her very first gold medal in SEA Games. From the first paragraph of the news article, it states the lead information about the event. It also provides a perspective that there are Filipinos who supported all throughout of the competition. The article also included photos and video which supported the accuracy of the news. Also, the news provides the number or the score of each participants of the competition which can be a source of transparent and balance reporting. What I like the most about their reporting is that they include Hidilyn’s plan in joining the 2020 Tokyo Olympics. This information may create a different context about Hidilyn on eyeing another gold medal for the country. The facts that they have included are properly quoted from Hidilyn. This article of Inquirer.net is short but precise.

    Source: https://sports.inquirer.net/376108/hidilyn-diaz-clinches-her-1st-sea-games-weightlifting-gold#ixzz6761ilDxJ

    Finally! Hidilyn Diaz adds SEA Games gold to medals chest

    News report from ABS-CBN News
    Rating: 3

    The article from the ABS-CBN News about Hidilyn Diaz success story in winning the gold medal is short but precise. It is not overstressed because all the basic information about the news are there. The author also tweeted pictures from the actual event with the crowd and with Hidilyn’s parents which gives accuracy to her news reporting. But other than that, there are no additional information about Hidilyn.

    Worth the wait: Hidilyn Diaz bags elusive SEA Games gold

    News Report from Rappler
    Rating: 4

    Rappler’s news report about Hidilyn Diaz is also short and precise. It has the information of the score of the other participants which is a good basis of fairness and balance reporting. They also include the actual interview video of Hidilyn which serves as an original content of the news organization. It serves as a tool for a transparent reporting. They also quoted Hidilyn about how thankful she is about receiving her first gold medal in the SEA GAMES. Also this detail is a good choice of information because she’s giving back the gratitude to all the Filipinos who supported and believed her. This kind of information gives a perspective of how humble she is in receiving her medal which is also clearly stated on the headline. All the hardwork and time spent in training really paid off with great result. The choice of words in this article helps the readers to have a perspective that this athlete is very humbled in representing her country.

    Source: https://www.rappler.com/sports/specials/sea-games/246252-results-weightlifting-hidilyn-diaz-philippines-gold-2019

    Conclusion: All three news organization provide same information about the event but the choice of words and the structure of their reporting create different perspective for the readers.

  16. Repost po

    Evaluation of the News Coverage about SEA Games 2019

    News Organizations to be compared:
    -Rappler (online)
    -ABS-CBN NEWS (online)
    -Inquirer.net (online)

    Hidilyn Diaz clinches her 1st SEA Games weightlifting gold

    News report from INQUIRER.NET
    Rating: 5

    A very professional tone from the headline is what I’ve noticed on the article of the inquirer.net about the success story of Hidilyn Diaz in winning the SEA Games gold medal in weightlifting. The headline itself provides information that Hidilyn bags her very first gold medal in SEA Games. From the first paragraph of the news article, it states the lead information about the event. It also provides a perspective that there are Filipinos who supported all throughout of the competition. The article also included photos and video which supported the accuracy of the news. Also, the news provides the number or the score of each participants of the competition which can be a source of transparent and balance reporting. What I like the most about their reporting is that they include Hidilyn’s plan in joining the 2020 Tokyo Olympics. This information may create a different context about Hidilyn on eyeing another gold medal for the country. The facts that they have included are properly quoted from Hidilyn. This article of Inquirer.net is short but precise.

    Source: https://sports.inquirer.net/376108/hidilyn-diaz-clinches-her-1st-sea-games-weightlifting-gold#ixzz6761ilDxJ

    Finally! Hidilyn Diaz adds SEA Games gold to medals chest

    News report from ABS-CBN News
    Rating: 3

    The article from the ABS-CBN News about Hidilyn Diaz success story in winning the gold medal is short but precise. It is not overstressed because all the basic information about the news are there. The author also tweeted pictures from the actual event with the crowd and with Hidilyn’s parents which gives accuracy to her news reporting. But other than that, there are no additional information about Hidilyn.

    Worth the wait: Hidilyn Diaz bags elusive SEA Games gold

    News Report from Rappler
    Rating: 4

    Rappler’s news report about Hidilyn Diaz is also short and precise. It has the information of the score of the other participants which is a good basis of fairness and balance reporting. They also include the actual interview video of Hidilyn which serves as an original content of the news organization. It serves as a tool for a transparent reporting. They also quoted Hidilyn about how thankful she is about receiving her first gold medal in the SEA GAMES. Also this detail is a good choice of information because she’s giving back the gratitude to all the Filipinos who supported and believed her. This kind of information gives a perspective of how humble she is in receiving her medal which is also clearly stated on the headline. All the hardwork and time spent in training really paid off with great result. The choice of words in this article helps the readers to have a perspective that this athlete is very humbled in representing her country.

    Source: https://www.rappler.com/sports/specials/sea-games/246252-results-weightlifting-hidilyn-diaz-philippines-gold-2019

    Conclusion: All three news organization provide same information about the event but the choice of words and the structure of their reporting create different perspective for the readers.

  17. Hi Ma’am,

    For my bonus points:

    Football players from Timor-Leste
    https://sports.inquirer.net/374570/2019-sea-games-footballers-from-4-countries-get-messy-reception-in-manila

    *According po sa kumalat daw na fake new, the players waited for three hours at the airport but the truth is that they failed to coordinate with the organizers.

    Binan Football Stadium

    https://www.facebook.com/search/top/?q=binan%20football%20stadium%20inquirer&epa=SEARCH_BOX

    https://www.philnews.xyz/2019/11/inquirer-apologized-misleading-photo-binan-football-stadium.html?fbclid=IwAR3t1SNVEzmfZc1f5mm8cJvCdg1W3mF_cqnfl-dIhb1uRgRGbbU0PMCiQtM

    *Inquirer posted a different photo from the real “Binan Football Stadium”.

    Seagames shirt worth 6,000

    *This is fake news “daw” because the inclusion of the 6,000 were jackets, shirts, and sportswear.

  18. Evaluation of News Coverage #1

    Topic: LRT-2 Fire and closing of stations
    News Agencies: Rappler, Philippine Star, and ABS-CBN News (Online coverage)

    Rappler – ⭐⭐⭐⭐

    This evaluation is based on six articles on the LRT-2 fire and closing of stations published by Rappler on their website in October 2019. The following are the articles posted along with the dates they have been published:
    • “Still no LRT2 operations on October 4” (October 3 and 4, 2019; updated three times)
    https://www.rappler.com/nation/241709-lrt2-will-not-operate-october-4-2019
    • “LRT2 stops operations from Santolan to Anonas for ‘maximum of 9 months’” (October 4, 2019)
    https://www.rappler.com/nation/241771-lrt2-stops-operations-santolan-anonas-9-months
    • “LRT2 operations remain suspended on October 7” (October 6 and 7, 2019; updated)
    https://www.rappler.com/nation/241908-lrt2-operations-remain-suspended-october-7-2019
    • “LRT2 to resume partial operations on October 8” (October 7 and 8, 2019; updated)
    https://www.rappler.com/nation/241973-lrt2-resume-partial-operations-october-8-2019
    • “BFP slammed for causing delay in LRT2 fire investigation” (October 9, 2019)
    https://www.rappler.com/nation/242139-bfp-slammed-causing-delay-lrt2-fire-investigation
    • “LRT2 suspends free morning rides for students” (October 10, 2019)
    https://www.rappler.com/nation/242239-lrt2-suspends-free-morning-rides-students
    So far, there are at least six articles posted about the incident and, in my opinion, this event has received in-depth coverage from the many stakeholders affected.

    Comparing this to the other news agencies, I have noticed that Rappler was the only one who reported on the BFP fire investigation. Ethically, this is a huge plus for the news agency because they have strived to see those who hold power over the LRT-2 fire investigation, and they held them accountable for their disregard. This action is supported by the provision “Be vigilant and courageous about holding those with power accountable. Give voice to the voiceless.” under SPJ Code of Ethics’ “Seek Truth and Report It” section. The voiceless ones, in this sense, may be the people affected by the incident and those who are calling for an update on the LRT-2 fire investigation which is still ongoing.

    Rappler’s reportage also utilized primary sources such as Light Rail Transit Authority (LRTA) spokesperson Hernando Cabrera and LRTA Administrator Reynaldo Berroya. This is covered by the SPJ Code of Ethics provision that states “Take responsibility for the accuracy of their work. Verify information before releasing it. Use original sources when possible.” Also, it is observable in Rappler’s stories that they clearly disclose if and how many times a story has been updated. This is covered by the provision stating “Gather, update and correct information throughout the life of a news story.” Under all these provisions, it may also be seen that Rappler has informed the public of all pertinent information necessary for their daily commute as well as transparency of all the details, that may be releases, on the investigation about this event.

    However, one critique may be that the people they have interviewed as sources are mostly from the LRTA , so the stories may lack in the various perspectives expected from news agencies.

    Philippine Star Online News – ⭐⭐⭐

    This evaluation is based on the eight articles published by the Philippine Star online on the LRT-2 fire and closing of stations that occurred last October 2019. The articles published are as follows:

    • “Fire halts LRT-2 operations” (October 3, 2019)
    https://www.philstar.com/nation/2019/10/03/1957068/fire-halts-lrt-2-operations
    • “Passengers urged to find alternative rides as LRT-2 to remain closed Friday” (October 3, 2019)
    https://www.philstar.com/nation/2019/10/03/1957142/passengers-urged-find-alternative-rides-lrt-2-remain-closed-friday#tSE5K4GK0If0bkJR.99
    • “Fire shuts down LRT-2” (October 4, 2019)
    https://www.philstar.com/nation/2019/10/04/1957221/fire-shuts-down-lrt-2
    • “3 LRT-2 stations offline for 9 months after fire” (October 4, 2019)
    https://www.philstar.com/headlines/2019/10/04/1957411/3-lrt-2-stations-offline-9-months-after-fire#VSwhPYZSetLFxKkl.99
    • “3 LRT-2 stations closed for 9 months” (October 5, 2019)
    https://www.philstar.com/nation/2019/10/05/1957562/3-lrt-2-stations-closed-9-months#S9K3FQdpT9TkLAt7.99
    • “LRTA: ‘No indications’ of foul play, attack in LRT-2 fire” (October 5, 2019)
    https://www.philstar.com/headlines/2019/10/05/1957655/lrta-no-indications-foul-play-attack-lrt-2-fire#ULXVOLij5EupTEfG.99
    • “Foul play, terrorism ruled out in LRT-2 fire” (October 6, 2019)
    https://www.philstar.com/nation/2019/10/06/1957782/foul-play-terrorism-ruled-out-lrt-2-fire#IOelyj7IJQoddjPs.99
    • “PUVs ferry commuters as LRT-2 remains out of service” (October 7, 2019)
    https://www.philstar.com/headlines/2019/10/07/1958173/puvs-ferry-commuters-lrt-2-remains-out-service#V8prpFlPAkBGu3vd.99

    Philippine Star has published many articles on this incident. However, most of the articles seemed to be repeated. Looking at the actual articles, it seemed like shorter articles were uploaded first to immediately release the news then a follow-up article similar in nature was posted afterwards. This is evident in the first and third articles listed above.

    The first article generally described the event and all the possible immediate details gathered including footage from those present, which is ethical because they followed the provision stating “Never plagiarize. Always attribute.” While, the third article already includes quotes from pertinent people such as LRTA spokesperson Hernando Cabrera, Quezon City (QC) fire marshal Jaime Ramirez, and Light Rail Manila Corp. corporate communications head Jackie Gorospe. This move by Philippine Star follows the ethical provisions from the SPJ Code of Ethics stating “Take responsibility for the accuracy of their work. Verify information before releasing it. Use original sources when possible.” and “Gather, update and correct information throughout the life of a news story.” This type of news reporting is advantageous because it gives the journalists time to gather their sources while still being able to release timely, accurate, and transparent news stories.

    Contrarily, I also find this style of news reporting to be a bit confusing for the readers because some of the figures and details stated may change which may lead to confusion for the readers. An example of this is the statement of QC fire marshal Ramirez that mentions “the fire started at around 11:19 a.m. and reached second alarm, destroying P500,000 worth of property before it was put out at around 11:38 a.m.” but a later news article from Philippine Star states that “Cabrera said it would require a minimum of P430 million to replace and restore the LRT-2 to full operational capacity.” Furthermore, an article from Rappler mentioned that “The fire was contained at around 12:30 pm.” These details may be confusing to a reader that expects news to be accurate and verified. Although I am not doubting that the Philippine Star has exhausted all means necessary to report truthful and accurate news stories, the SPJ Code of Ethics still contains a provision stating “Remember that neither speed nor format excuses inaccuracy.”

    Lastly, online news from Philippine Star also included another angle that may be looked at regarding the source of the LRT-2 fire. This is interesting and newsworthy because confirming that there is no foul play during the incident grants the public an insight related to safety and security in the country. Contrary to the other news agencies, Philippine Star took another path in updating the public about news on the incident.

    ABS-CBN News Online -⭐⭐⭐⭐⭐

    This evaluation is based on the nine online reports ABS-CBN News posted on the LRT-2 fire and the closing of its stations. The following are the articles posted:

    • “WATCH: Fire hits LRT-2 power transformer; LRT-1 closes 2 stations” (October 3, 2019)
    https://news.abs-cbn.com/news/10/03/19/watch-fire-hits-lrt-2-katipunan-station-lrt-1-closes-2-stations
    • “LRT-2 suspends Friday operations due to damaged power transformer” (October 3, 2019)
    https://news.abs-cbn.com/news/10/03/19/lrt-2-suspends-friday-operations-due-to-damaged-power-transformer
    • “LRT-2 partial operations eyed” (October 4, 2019)
    https://news.abs-cbn.com/news/10/04/19/lrt-2-partial-operations-eyed
    • “No LRT-2 operations in 3 stations in the next 9 months” (October 4, 2019)
    https://news.abs-cbn.com/news/10/04/19/no-lrt-2-operations-in-3-stations-in-the-next-9-months
    • “LRT-2 to lose P1.5-M daily income due to partial closure: official” (October 4, 2019)
    https://news.abs-cbn.com/news/10/04/19/lrt-2-to-lose-p15-m-daily-income-due-to-partial-closure-official
    • “’Technical issues’ prolong LRT-2 shutdown, tormenting 220,000 passengers” (October 7, 2019)
    https://news.abs-cbn.com/news/10/07/19/technical-issues-prolong-lrt-2-shutdown-tormenting-220000-passengers
    • “LRT-2 to implement partial operations on Tuesday, Oct. 8” (October 7, 2019)
    https://news.abs-cbn.com/news/10/07/19/lrt-2-to-implement-partial-operations-on-tuesday-oct-8
    • “LRT-2 partially reopens with fewer, slower trains” (October 8, 2019)
    https://news.abs-cbn.com/news/10/08/19/lrt-2-partially-reopens-with-fewer-slower-trains
    • “LRT-2 cuts free rides for students amid shorter revenue operations” (October 10, 2019)
    https://news.abs-cbn.com/business/10/10/19/lrt-2-cuts-free-rides-for-students-amid-shorter-revenue-operations

    ABS-CBN News Online ranks the highest for me in terms of news reportage on the LRT-2 fire and its operations. Like the earlier news agencies, it covered the fire, investigation, issues, and damage costs. However, the difference lies in the wider use of resources the network has. The articles are not only supported by quotes and multiple sources but also, they exhausted what they had to provide photos, videos, and audio materials relevant to the incident that may be accessed online by the public. This supports a few provisions in the SPJ Code of Ethics, namely: “Provide context. Take special care not to misrepresent or oversimplify in promoting, previewing or summarizing a story,” “Provide access to source material when it is relevant and appropriate,” and “Never deliberately distort facts or context, including visual information. Clearly label illustrations and re-enactments.”

    What is also admirable about ABS-CBN’s reportage is their effort to directly interview the people affected by LRT-2’s disrupted operations. In one of the articles, they interviewed a few people about their plight which gave a clearer picture of the event’s aftermath. According to the SPJ Code of Ethics, this kind of reporting falls into the provisions stating “Be vigilant and courageous about holding those with power accountable. Give voice to the voiceless” and “Boldly tell the story of diversity and magnitude of the human experience. Seek sources whose voices we seldom hear.”

    All in all, ABS-CBN News Online may be privileged in a sense that they have a lot of resources and forms of media that may be used to form a much more in-depth news story compared to a strictly online platform, Rappler, and a primarily print platform, Philippine Star. Yet, it could not be denied that the network’s particular attention to detail, like mentioning schools and establishments around the Katipunan and Anonas area, sets them apart from the other reports.

  19. Hi Ma’am,

    For Exercise#1

    LAGUSNILAD VANDALISM OR ART?

    For my news comparative report, I used the Lagusnilad Vandalism by the youth group Panday Sining issue. On November 12, slogans that cry for protest were seen written on the walls of the Lagusnilad underpass. Enraged by the writings on the wall, Manila city Mayor says that he will let the artists clean the wall with their tongue. This issue also caused an outrage within the internet community and netizens raised different opinions and criticised the artists involved. Is it art or vandalism? Panday Sining, who bravely admitted that they are the one who is responsible, apologised but stand firm about what they did. They said there are important issues that need to be addressed. As a matter of fact, last November 30 on the commemoration of Bonifacio, they painted graffiti in LRT 2 Recto that led to the captivity of some of its members.

    I covered different reports about the issue and assessed whether the major news body’s reports were fair, accurate and thorough and whether they used the SPJ Code of Ethics. I selected GMA, ABS-CBN and TV5 television coverage about the topic. I will first start with GMA’s coverage about this issue.

    GMA – ⭐️⭐️⭐️⭐️ 4/5

    GMA broadcast this on TV with their various shows: Unang Balita, Unang Hirit and Stand for Truth Segment. I will give GMA news 4/5. According to SPJ Code of Ethics, seeking truth is a vital role in responsible journalism and we need to provide context and know all sides of the story. But GMA, somewhat successfully fulfilled it because they gathered opinions from different parties who are affected by this issue. They interviewed passerby’s in the underpass who have mixed opinions about it. Some were annoyed and advised the activists that their graffiti was misplaced. Some agree with the artists’ plea, that it’s an artistic expression of discontent and dissent. On their segment show “Stand for Truth”, they also interviewed a Panday sining artist and listen to what he has to say. He clarified that these were graffiti and it’s an art protest. They just want to promote awareness on the pressing issues of our country. The group also mentioned that they are willing to discuss these issues with the Manila Mayor.

    GMA also tries to seek the truth as they had a reporter on-site that showed the status of the scene. In Unang Hirit, they also asked for a lawyer’s advice on this issue and what provisions or legal matters the group violated. The lawyer discussed freedom of expression, protected speech, and damage to property. The most important point she raised is that the artists may not be liable for the act because they did not damage any property at all because the writings on the wall can be painted.

    ABS-CBN – ⭐️⭐️⭐️ 3/5

    In ABS CBN’s news segment TV Patrol, they asked for the opinion of Manila Tourism and cultural Bureau OIC Director and he slammed the artist’s claim that what they did was art, echoing the thoughts of the Manila City Mayor. They also managed to interview passerby’s in LAGUSNILAD but most of them just raised negative sentiments about the issue. Some citizens say that it is irresponsible. Unlike with GMA’s newscast, ABS chose to broadcast the news without a reporter on cam. But what is missing in their coverage is the side of the Panday Sining artists. They just mentioned the PS group’s apology post on social media. If news reports should be accurate and a journalist’s responsibility is to seek for the truth, they should also need to broadcast the side of the artists. Although ABS CBN had also a legal discourse about the issue, as seen in their DZMM segment where a lawyer also discussed art and protected speech, he strongly affirms that it has its limitations.

    NEWS 5 – ⭐️⭐️⭐️ 3/5

    Another major player in the broadcasting arena is TV5. TV 5 broadcast the Lagusnilad vandalism issue on their news segments, The Chiefs, One News and Aksyon. To get to know the artist’s side, they interviewed one Panday Sining member in “The Chiefs” segment. In this segment, the network gave the artist a lot of time to define what their group’s motive and explained how creating awareness is their main goal. Even though News 5 aims to use fairness with their reports, they failed due to missing parties that should be heard. They didn’t include opinions of the passerby’s, vendors, etc and they also failed to seek legal opinions regarding this issue.

    TV 5 somehow tries to practice ethical journalism to give the light on the side of the Panday Sining group but somehow failed because they didn’t provide sentiments of the people who were also involved and affected.

    Sources:

    https://news.tv5.com.ph/breaking/read/ugh-the-reds-the-role-of-politics-in-art-and-its-cultural-necessity

    https://news.tv5.com.ph/aksyon-prime/watch/LCsxptMyDbA/Mayor%20Isko%20sa%20nagvandalize%20sa%20Lagusnilad%20Padidila%20ko%20sa%20inyo%20ito/PL5HOfFlVmena6kbp-u8Zl_GC6I1iOIAeK

    https://news.tv5.com.ph/suggested-for-you/watch/gv5AHFC19ak/Pagdakip%20sa%20ilang%20Panday%20Sining%20members%20dinepensahan%20ng%20DILG/PL5HOfFlVmena8WUpvXqHEcnommOWzlrpOhttps://www.gmanetwork.com/news/news/metro/715267/lagusnilad-vandalism-irks-mayor-isko-cultural-group-apologizes/story/

    https://www.gmanetwork.com/news/news/nation/715399/dilg-denounces-vandalism-in-lagusnilad-underpass/story/

    https://news.abs-cbn.com/news/11/15/19/protest-art-sa-lagusnilad-maituturing-bang-bandalismo

    https://news.abs-cbn.com/news/11/12/19/bandalismo-sa-bagong-linis-na-underpass-sa-maynila-kinondena?fbclid=IwAR2lwkb6NT5N9IFIiIhcxcruy5Xc9rz1_86Pp42x1R6qGpLswpZ_iKP1020

    https://news.abs-cbn.com/video/news/11/13/19/grupong-nagpinta-sa-lagusnilad-underpass-idinepensa-ang-kanilang-art-protest

    https://news.abs-cbn.com/news/11/12/19/matapos-ang-bandalismo-grupo-nag-sorry-pero-iginiit-ang-mensahe

  20. Excercise#2

    SEA GAMES ESPORTS: MOBILE LEGENDS

    Esports was an interesting topic for this year’s Seagames because it was its first time to be included in the competition. Some people questioned it if it’s truly a sport? But playing video games requires strategy, skill and physical preparedness. In this year’s esports, I focused on Mobile Legends (because I also play it). The first tournament was held yesterday at Filoil Flying V Center. I will discuss the esports updates based on Rappler, ABS CBN News and Inquirer news articles.

    RAPPLER – ⭐️⭐️⭐️⭐️ 4/5

    Rappler has its live updates on its website and you can stream it for free. They also included details about the competing countries. What’s good about this site is that you can also see their livetweet from a sports reporter. The tweets also consist of video interviews from the finalists. Rappler really managed to give first-hand information from the players and also let netizens watch the games live.

    ABS-CBN SPORTS – ⭐️⭐️⭐️ 3/5

    ABS-CBN focused on the Philippines Esports team Sibol. In their article, they attached a photo where the mobile legend players posed their smiles after the match. They went home with one win and two draws. But the information about their games and preparations are not included in the news report. Unlike Rappler, ABS-CBN did not give emphasis and live updates on the esports section of the Sea Games.

    INQUIRER.NET – ⭐️⭐️⭐️ 3/5

    For Inquirer’s news articles, they focused on the group statistics and overall details of the participating countries. They mentioned that the participants were sorted into two groups. Vietnam, Singapore, Malaysia, and Myanmar are tied in first place with Group A. While in group B, the Philippines were in second place. Even though they were very evident when the esports groups and participants were revealed, I still think it still lacks the major important details about the game.

    Overall, if you’re a gamer and you do not have time to watch in the arena, it’s really hard to update yourself via news articles. That’s why for me Rappler did a good job of reporting and updating the gaming community via its live streaming.

    SOURCES:

    https://esports.inquirer.net/21110/day-1-of-mlbb-at-the-2019-sea-games

    https://sports.abs-cbn.com/esports/news/2019/12/06/sea-games-sibol-pilipinas-lags-bit-start-esports-play-64069

    https://www.rappler.com/sports/specials/sea-games/246491-updates-esports-competitions-2019

    https://esports.inquirer.net/21078/sea-games-esports-groups-revealed

  21. Evaluation of News Coverage #2:

    Topic: Carlos Yulo wins gold in SEA Games 2019
    News Agencies: Philippine Daily Inquirer, Philippine Star, and Rappler (Online coverage)

    Philippine Daily Inquirer (Inquirer.net) – ⭐⭐⭐⭐⭐

    This evaluation is based on the article entitled “In front of hometown crowd, Carlos Yulo captures gymnastics gold” posted on Inquirer.net (https://sports.inquirer.net/375701/sea-games-carlos-yulo-captures-gymnastics-gold#ixzz67KZUKXdP) last December 1, 2019. The article is a very compelling read and it makes sports writing more understandable. Visual materials like photos, videos, and social media posts clearly supported the news story.

    Ethically, I would say that the news agency followed all provisions. What stood out the most in the reportage is the amount of context provided about Carlos Yulo which became the background for his qualification in the Southeast Asian (SEA) Games 2019 as well as justification for his popularity among the fans. This specifically corresponds to the SPJ Code of Ethics provision stating “Provide context. Take special care not to misrepresent or oversimplify in promoting, previewing or summarizing a story.”

    Furthermore, all the visual materials contained proper captions and attributions (even if the news agency owns the footage). A photo from a Twitter post containing Yulo’s unofficial results were also included. Both actions correspond to the follow SPJ Code of Ethics provisions: “Take responsibility for the accuracy of their work. Verify information before releasing it. Use original sources when possible,” “Provide access to source material when it is relevant and appropriate,” and “Never plagiarize. Always attribute.”

    Apart from Yulo’s success, Inquirer.net also included the statistics related to the other gymnastic competitors in the SEA Games 2019. This shows that even if the news agency is proud of Yulo’s achievements for the country, it is still fair to report on the successes of other nations. This falls under the SPJ Code of Ethics provision stating “Deny favored treatment to advertisers, donors or any other special interests, and resist internal and external pressure to influence coverage.” Although not blatantly obvious, favored treatment here may refer to the Philippines as the nation of the news agency. It is ethical to see that the news article does not solely promote Yulo and his achievements alone.

    Philippine Star Online News – 🌧️

    This evaluation is based on the article entitled “Local favorite Carlos Yulo strikes gold in SEA Games artistic gymnastics” published on the website of Philippine Star (https://www.philstar.com/sports/2019/12/01/1973411/local-favorite-carlos-yulo-strikes-gold-sea-games-artistic-gymnastics) on December 1, 2019. Similar to Inquirer.net’s coverage, this article focused on Yulo’s achievements and included visual materials that show off his skill in the sport. Hence, the news agency also complies with the following SPJ Code of Ethics provisions: “Take responsibility for the accuracy of their work. Verify information before releasing it. Use original sources when possible,” “Provide access to source material when it is relevant and appropriate,” and “Never plagiarize. Always attribute.”

    On the other hand, the article limited the coverage to Yulo’s achievements alone and did not include other details on the SEA Games 2019. Furthermore, the cover photo for the article was from another one of his competitions and not that of the SEA Games 2019. This is clearly a violation of these provisions from SPJ Code of Ethics: “Provide context. Take special care not to misrepresent or oversimplify in promoting, previewing or summarizing a story,” and “Never deliberately distort facts or context, including visual information. Clearly label illustrations and re-enactments.” The photo can be easily misconstrued as Yulo’s image from the SEA Games 2019. Although I am not discounting that he is a world champion in his field, it is misleading to use a photo from another event as part of a current event, especially if it fronts the entire article.

    Rappler -⭐⭐

    This evaluation is based on the article entitled “Carlos Yulo flashes world-class act for first SEA Games gold” posted on December 1, 2019 in Rappler’s website (https://www.rappler.com/sports/specials/sea-games/246185-results-men-gymnastics-carlos-yulo-world-class-act-first-gold-2019). This article is filled with videos from the event and almost drowns the write-up.

    Similar to other Rappler articles, they indicated that the article has been updated from it’s first upload and this adheres to SPJ Code of Ethics provision stating “Gather, update and correct information throughout the life of a news story.” Apart form Yulo’s achievements in the SEA Games 2019, the article also included his success in Germany giving proper context to his history as a gymnast. The provision covering this action states that “Provide context. Take special care not to misrepresent or oversimplify in promoting, previewing or summarizing a story.”

    An interesting part of the news article may be misconstrued as “fan service” because Yulo gave a message to the public through a video. What he said in the video was transcribed and attributed as “Yulo told Rappler.” Obviously, this is accurate, and it may be a part of the news agency’s short interview. However, it may also be interpreted as something that is not that essential to news reporting. A couple of provisions in the SPJ Code of Ethics state that “Deny favored treatment to advertisers, donors or any other special interests, and resist internal and external pressure to influence coverage,” and “Distinguish news from advertising and shun hybrids that blur the lines between the two. Prominently label sponsored content.” Ethically, news agencies should strictly adhere to these. Yulo’s video with Rappler is not really advertisement nor sponsored content but it also blurs the lines between hard news and entertainment.

    Lastly, I would also like to commend the way Rappler still included bits about his competitors at the very end of the article. This shows that even if the news agency is mainly celebrating Yulo’s success at the SEA Games 2019, details about the entire competition are still important.

  22. BONUS (Tweets/posts on false news about 2019 SEA Games):

    Philippine flag used as table cloth (social media post):
    “Look at how Filipinos desecrated the national symbol — our flag. Nobody even bothers to undo this irreverence.
    Something is wrong with the Filipinos.
    Where is the love of country among us?
    We need to fix our attitude as Filipinos.
    Shame on us, Filipinos. Shame on us!”

    I chose this as false news because upon checking the source of the post, it was a photo that was passed along various individuals. The entry was also submitted to Rappler for fact-checking and this was proven as false news for the Southeast Asian (SEA) Games 2019. Allegedly, the photo included in the posts were taken from another event that occurred in 2015. Although the post did not explicitly mention the SEA Games 2019, other netizens shared it and attributed it to the current event because of the post’s timing.

    False news like this do not just implicate the organizers of SEA Games 2019, but it may also give the country a bad reputation in terms of respect and following laws covering the Philippine flag.

    Reference: https://www.rappler.com/newsbreak/fact-check/245870-philippine-flag-use-tablecloth-sea-games-2019-catering-services

    Two toilets in one cubicle (social media tweet):
    “LOOK: Newly renovated women’s comfort room at the Rizal Stadium have two toilets in one cubicle”

    A video taken by a journalist from ABS-CBN went viral because it showed one bathroom cubicle containing two toilet bowls at a SEA Games 2019 venue. This post was fact-checked by Rappler and was found to be false news. The cubicle shown is in one of the bathrooms still under construction at Rizal Stadium but it does not necessarily mean that the venue is entirely unfinished. The same journalist reported afterwards that a construction worker said that they would be putting up a wall between the two toilet bowls.

    This went viral mainly because it seemed funny and it also alarmed many Filipinos. However, when posts like these are taken out of context, it gives the audience a different meaning that what was intended. Lastly, I would like to commend the journalist on clearing up the misinterpretation later on.

    Reference: https://www.rappler.com/newsbreak/fact-check/245795-rizal-memorial-stadium-not-part-official-venues-sea-games-2019

    Lea Salonga and performing for 2019 SEA Games (social media tweet with linked article):
    “Lea Salonga skips SEA Games opening rites, prefers to perform in ‘Sweeny “

    This article is not entirely false news because it has accurate details on Lea Salonga’s whereabouts during the SEA Games 2019 and the reason for her absence. I added it as part of false news because of the way the article was framed. It is clear in the reportage of other news agencies that Salonga was already committed to another project before she was asked to perform in the SEA Games 2019 opening yet the article made it look like she purposely chose the other commitment.

    This is a misleading article because it removes the context from Salonga’s true story. When this got back to her, she made a statement clarifying the facts even if she did not really need to.

    Reference: https://www.gmanetwork.com/news/lifestyle/artandculture/716813/lea-salonga-explains-absence-at-sea-games-opening/story/

  23. On a news topic from the 7th issue:

    Trump administration diverting $3.6 billion to fund Mexico border wall

    This news is about the diversion of $3.6 billion funds for military projects to pay for 175 miles of Trump’s wall along the US-Mexico border. There are 11 different wall projects including replacement barriers.

    I will be comparing the coverage of 3 leading news organization in regards to their TV broadcast of President Trump diverting $3.6 billion budget from Military to fund the Mexico border wall. I will be using “youtube” as the main reference which gives relevant resources based on uploads. Further, the KBP (Kapisanan ng mga Brodkaster ng Pilipinas) Code of Ethics will be applied. The three American news organizations are CBS, CNN, and MSNBC.

    I will be starting off with a critique on the CBS news coverage. The KBP code of ethics states under news sources may either be primary or secondary. It’s evident that the news coverage has enough resources as on the items uploaded; there is a video clip with an interview of Donald Trump saying that the Secretary of Defense spoke with members of congress about the diversion of funds. And that the Secretary and he, feel that Mexicans crossing United States is a national security causing a need for the border wall to be funded. The President claims that they have a good conversation with various members of the congress.

    CBS coverage of the news exercised the highest standards of broadcast journalism in reporting the sources as they are correct and accurate. They were able to quote the secretary of defense in a letter to law makers that the border wall money is necessary to support American forces. They were also able to quote a statement from House Speaker Nancy Pelosi, to balance the story.

    Under the news reporting guideline of the KBP, the news anchors and reporters achieved a factual, fair, and objective, type of delivering the news. What they say for the reports is coming from actual sources. Further, there was no trace of news analysis and commentaries as they report the news.

    In my opinion, CBS coverage of this news achieved the standards of KBP broadcasting.

    On CNN’s coverage, they started with a video clip on Trump’s promise of Mexico paying for the border wall. Right after the short clip, the anchor immediately says that it isn’t Mexico that will be paying for the wall but the tax payers. This a good way to start rolling the broadcast as it calls for interest.

    The anchor laid out the facts as to what includes the diverted money from. He also added that 127 military related projects are on hold so the wall can be built.

    He went on with the news reporting and brought in retired General James Mattis, former Defense Secretary. I can say that he is a good source as he was part of the Trump administration previously. Not much of information has been provided though when asked if he is bothered to see US service members deprived of various projects including child care facilities. He was in fact interviewed with a promotion of his new book and the anchor is smart enough to relate his questions with some of his ideas from the book.

    I can say that this is a good news item but more information should have been provided with more sources as to become more factual and fair.

    In a different CNN news coverage, all facts were laid and standards of news reporting were followed. Complete information was provided, most specially interviews from those who are affected by the switch of budget.

    The last news organization is MSNBC. The anchor started off providing factual details of the news report. Same interview of Donald Trump was rolled about the funding of the border wall because of national security. He was able to interview a good source from the judiciary committee, Rep Madeleine Dean.

    The news anchor started off with a question about the legal right of President Donald Trump for the diversion of the budget, but asked the representative of what the congress can do. This part of the news till the end of the interview is obviously about a side of an opposition.

    Based off the degree of questioning of the anchor, he is digging information of how the funding of the wall can be stopped. This looks like for the most part, favoring the Trump opposition. The representative took most of the time till the end part of the news interview of the negative effects of the budget diversion. The news anchor just let her talk.

    This may be a violation of news reporting under KBP which states that news reporting should be factual, fair, and as objective as possible.

    In conclusion as to the question of an opinion of the best news organization that gives the best coverage, it is CBS.

    Sources:

  24. Final Exercise on Coverage of SEA Games
    Topic: SEA Games 2019 Medal Tally

    We will be using the SPJ ( Society of Professional Journalists) Code of Ethics in doing a critique on 3 news organizations’ coverage of SEA Games 2019 Medal Tally. The three news organizations that will be part of the analysis are ABS-CBN, GMA, and Rappler. The main reference used is online articles via Google and their own website.

    First off is ABS-CBN news coverage. It is very evident that the news agency is able to provide an accurate and very simple tally of medals using a table. It lists all of the participating countries which include their rank as to the number of gold, silver, and bronze medals they were able to bag. It also states the latest date but no exact time as to when it is updated.

    The SPJ code of ethics states gather, update, and correct information throughout the life of a news story. It may be better if ABS-CBN is able to provide exactly the time when it is updated so as to make sure that the general public is fully informed, most especially those who are keeping an eye to the latest updates.

    The news agency should also identify the sources clearly. As the SPJ code of ethics explains, that is so public can judge the reliability and motivations of sources. The table provided by ABS-CBN failed to provide the sources. Some people may not be looking for the sources as they sometimes put so much trust on the news company for reliability of information but that doesn’t apply to all.

    ⭐️⭐️⭐️/5

    Second news organization is GMA network. Their online portal is very easy to access and information about the medal tally is provided right away in just one click versus that of ABS-CBN. There is also an illustration of the medal tally that lists the names of the participating countries and the number of medals they have acquired. Instead of stating gold, silver, or bronze; they are illustrated in colored circles which may be misinterpreted by some.

    As the SPJ code of ethics state, ethical journalism should be accurate which the news agency achieved. This is by evidence of up to date medal tally which includes the time. Though, source was also not provided. This is very important as SPJ suggests, providing access to source material when it is relevant and appropriate.

    ⭐️⭐️⭐️/5

    Last news organization is Rappler. Instead of using a table for the medal tally, they just list all names of gold medalists. No information for the silver and gold medalists. It is good that Rappler is able to write an article and not just put the tally on the table; but the general public also would want to know the other medalists of those various sports. The article is with a title “Medal Tally: Philippine team at SEA Games 2019”. This title should satisfy the content with complete and relevant information. The article is also not up to date.

    ⭐️/5

    Reference:
    https://sports.abs-cbn.com/?fbclid=IwAR1zmfgoFC_VhuAsnnjPVVvGrNvQw4EEula-fC1GZWEAfOJl29m-bELJrc0
    https://www.gmanetwork.com/news/seagames2019/medaltally/
    https://www.rappler.com/sports/specials/sea-games/246031-medal-tally-philippine-team-2019

If the comment posted does not appear here, that's because COMMENTS WITH SEVERAL HYPERLINKS ARE DETAINED BY AKISMET AT THE SPAM FOLDER.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.